Etter fødsel – what to do?

Jeg leste nettop i Fødselsboken fra Sandvik og der stod det at man kunne dra hjem allerede to timer etter fødsel. Dette vil jeg! Men det står i samme avsnitt at de fleste velger å være der noen dager og at folk til og med bor på barselhotell. Hvorfor det? Vi bor mindre enn 10 min unna Ullevål Univeritetssykehus, og etter fødsel vil jeg hjem til kjente omgivelser så fort som mulig. Jeg er da ingen pasient? Roar er jo der for meg hjemme, så det er jo ikke som om jeg blir alene uten hjelp.

Hvorfor blir folk så lenge på sykehuset?

Er det noe jeg har gått glipp av som vil hjem til egen seng, eget bad og stue med kose- og ammekrok til meg og babyen? Jeg er ikke bekymret for amming eller skifting av bleier, og hvis det skulle være noe er legen min rett over veien og Ullevål en kort kjøretur unna.

21 kommentarer
    1. Enig med deg! Vi må være minimum 24 timer på Ahus eller max 48 timer. Før var det 4-5 liggedøgn, men mange sykehus har kortet det ned til 2 dager max. Viss man sliter med ammingen når man har kommet hjem er det bare å ringe helsestasjonen så kommer de hjem til deg å hjelper 🙂 Jordmoren min sa ihvertfall at jeg måtte ringe helsestasjonen med en gang vi har kommet hjem fra sykehuset 🙂

    2. Jeg ville blitt der hvertfall 24 timer. Det kan skje komplikasjoner med babyen som kan pluttselig komme etter 3 timer eller lengre.
      Vis man jo da drar 2 timer etter fødslen… er jo det litt risiko i seg selv mener jeg. dessuten har jeg ikke hatt barn før. trenger eventuet veiledning i blandt annet amming. Jeg veit jo hva jeg egentlig går til… en at jeg har en fornemmelse på at det er et av de største ansvarene du kan ha.
      Jeg føler meg jo veldig trygg på om å være der toppen 3 dager, for å sjekke om at er ok. Bare for å være på den sikkre siden. Det har jo hendt at noen babyer dør etter noen få timer. Da hjelper det jo veldig lite vis ikke assistansen er der.
      Syns ikke det er noe gøy med sykehus. Vi bor i så nærme ullevål at jeg ville tatt sjansen på å dratt hjem etter 2 timer. smak å behag. Dessuten kan du jo få komplikasjon som foreksempel. at morkaka di ikke kommer ut, blandt annet må inn på benken. Det er så mye som kan skje.
      men vis formen er tipp topp. Du føler deg opplagt til å dra hjem etter 2 timer å babyen er frisk å rask så. Så gjerne dra hjem. Er jo ikke alle som bo 2 min unna ullevål. noen liker å være på den sikkre siden. dersom det skulle skjedd noe.

    3. Jeg var på sykehuset nesten akkurat 2 døgn, altså fra jeg kom inn på føden til jeg reiste hjem. Jeg likte meg ikke der i det hele tatt. Måtte dele rom med 3 andre (slik er det heldigvis ikke nå lenger, nå er det pasienthotell) og jeg ville egentlig bare hjem. Og det var veldig godt når man endelig kom hjem også. 🙂 Så lenge man føler seg frisk og opplagt og alt er bra med babyen, så skal det jo ikke være noe i veien for at man kan dra hjem tidligere enn hva som er “vanlig”. Jeg husker vi måtte tilbake etter et par- tre dager for de tar en slik test/ sprøyte i foten på babyen (tror det heter Føllings- test el no sånnt, mulig jeg er helt på bærtur nå…..) men det er jo ikke noe pes når man bor så nære. 🙂 Jeg synes du skal dra hjem tidligere om du føler for det, for det er jo ikke noe som heter at man MÅ være så og så lenge på barsel. Og det er jo mulig å se det an også, for man kan jo aldri vite hvordan man har det etter fødselen. Ta det som det kommer! 🙂

    4. Jeg skal være på sykehuset så lenge jeg får lov. Jeg tror jeg kan få nytte av informasjonen, ikke fordi jeg ikke er ansvarlig selv men jeg vil bli sikker på ting. 🙂

    5. Jeg kommer til å ligge en dag eller to, for å samle krefter og være utvilt til å kunne gi babyen den omsorgen den trenger når vi kommer hjem. Jeg kan skjønne de som ønsker å reise hjem med en gang de får lov, men jeg har ikke noe ønske om det. Å reise etter to timer syns jeg hørtes kjempe slitsomt ut! man har jo ikke så mye overskudd etter en fødsel så å kunne hvile litt etterpå og få litt hjelp syns jeg er å fortrekke 🙂

    6. Jeg blir der de 60 timene vi får tildelt. Den sjansen får man nemlig ikke igjen. Dersom det dukker opp noe på natta er det betryggende å vite at man bare kan gå ut i gangen og spørre om hjelp. Ikke minst så VET jeg at amming kommer jeg ikke til å ta på 2 timer. På sjukehuset får vi heller ikke lov til besøk, så blir godt med noen dager kun oss lille nye familien så vi kan bli bedre kjent 🙂

    7. Anbefaler å være der:) Ting blir ikke som du tror i det hele tatt.. Om amminga går bra er ikke bare opp til deg, men babyen å:) Lykke til med det valget du måtte ta:)

    8. æ kjæm t og vær på sykehuset så leng æ får lov..alt e så nytt så e greit og få litt tips og triks underveis også:)
      ja,regne me æ kjæm t og fortsett og blogge..enn du?

    9. Jeg tror også noen vil ligge der for å få litt fred etter fødselen, det er jo en stor påkjenning. og reiser man hjem er det lettere at det kommer fullt av folk og vil se den lille. jeg kommer til å ligge på barselhotell noen dager for å slappe av og få igjen litt krefter før jeg før mye besøk av de som vil møte henne. det er jo koslig så klart men kan også være travelt med mye folk:P

    10. Jeg valgte å bli 2-3 dager på sykehuset for å få hjelp til å komme igang med amming (veldig godt å få noen råd), bli trygg på å skifte bleier, bade babyen, se at babyen legger greit på seg, pluss at babyen blir undersøkt av lege og de tar en prøve av babyen (husker ikke hva den heter). Kan selvfølgelig komme tilbake på sykehuset for å ta den prøven dersom en vil hjem tidlig. Jeg synes iallefall det var en trygghet å være noen dager på sykehuset. Men ble veldig lite søvn der ettersom jeg lå på dobbeltrom, så det var fantastisk å komme hjem. Tror jeg vil bli noen dager denne gangen også, slik at jeg kan konsentre med om å bli kjent med babyen. Hjemme venter jo storebror som krever en del oppmerksomhet han også.

    11. Jeg hadde ikke mye valg, fikk jo ikke lov å dra hjem. Hadde mistet så mye blod under fødselen at de var redde jeg skulle besvime igjen (noe jeg gjorde bare en time etter fødselen – ble for store anstrengelser å gå på do :P). Pluss at jenta mi hadde høye bilrubinnivåer (gulsot), så hun fikk hvertfall ikke lov å dra fra sykehuset før bilrubinen hadde stabilisert seg. Var en stund fare for at hun trengte blodoverføring, men slapp heldigvis det. Fikk dra hjem 5 dager etter fødselen 🙂
      Men om du er frisk og opplagt etter fødselen og bare bor knappe 10 min unna, så ser jeg ikkeproblemet med å dra hjem tidligere om det er det du vil. Du får gråte deg til det eller noe, for det hender vist at jordmødrene er strenge og ikke vil la mor&barn dra hjem med en gang.
      Jeg bodde 30 min unna med bil, så var ikke aktuelt for oss å drive å kjøre frem og tilbake hver dag for kontroll av bilrubinnivå. Så da ble vi på sykehuset rett og slett for jenta vår si del, så hun skulle få slippe stress og heller bare bli fort frisk 🙂

    12. Jeg tenkte som deg før fødsel, men etter en 21 timers lang fødsel med komplikasjoner så var det trygt og godt å være på sykehset litt. Er jo ikke lange liggetiden uansett.
      Snuppa fikk fostervann i lungene også, og dagen etter fødsel satte hun dette i halsen og ble blå og mista pusten, da var jeg veeeeldig glad jeg bare kunne dra i snora også kom det noen med en gang.
      Men etter to dager var det veldig godt å komme hjem. Selv om jeg sikkert burde blitt litt til, for jeg slet veldig med amminga.. Men ville hjem da.
      Så kanskje du ikke skal bestemme deg helt før fødselen er over, vet jo ikke bestandig hvordan man føler det etterpå.
      (Må bare legge til at vi fikk familierom, så pappaen kunne være der hele tiden, det var også utslagsgivende for at jeg ble de dagene. Barsel fristet ikke noe særlig…)

    13. mammalinemerethe: Det er sant. Men jeg vil heller ha det som reserveløsning å bli på sykehuset om det skulle vise seg at noe er vanskelig. Jeg tror instinktet tar over og at ting ordner seg. Kanskje litt naivt, men 😛

    14. Janne: Hehe, når du sier det sånn, så kan jeg kanskje klare meg litt mer enn to timer på sykehuset. Høres ut som jeg har kjempedårlig tid 😛 men kunne gjerne tenkt meg å dra hjem samme dag. Jeg vil hvile hjemme 😛 hehe.

    15. Lill Anette: Jeg føler instinktet kommer til å slå inn og at alt ordner seg. Hehe. Jeg er bare så redd for å ikke få plass på eget rom siden jeg har hørt april er høysesong på fødestua (pga fellesferien 9 mnd tidligere). Da vil jeg heller hjem og si til folk at jeg ikke ønsker besøk enda. Det er hovedsakelig det du nevner om at hjelpen er rett ut døra om det skulle være noe som gjør at jeg ikke vet hva jeg vil. Vil jo det beste for babyen min, og hvis det skulle skje noe når jeg var hjemme er det jo mer risikabelt enn på sykehuset.

    16. Mette: Det kan høres litt trist ut, men bor såpass langt fra venner og familie, at de eneste som kanskje kommer på besøk er foreldre og svigerforeldre, eventuelt et par venner, og de kan jeg be om å vente litt. Føler det er lettere å slappe av og hvile hjemme enn på et sykehus.

    17. Hege Beathe: Det er sånne ting som gjør meg nervøs og usikker på å dra hjem. Hva hvis det skjer noe med babyen. Hadde sikkert ikke tilgitt meg selv om jeg dro hjem og noe hadde skjedd sånn at ti min var for lang tid før vi fikk hjelp.

      Pluss at som du sier vet man jo aldri. Jeg drar jo ikke hjem etter to timer om det skjer komplikasjoner. Det var godt det gikk bra med dere og hun slapp blodoverføring 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg