35 eller 36 uker på vei?

Første tur til jordmor ga termin 19.april, mot den opprinnelige terminen 12.april. Men de to andre gangene på ultralyd har Oliver vært nesten to uker før sin tid i vekt, i forhold til første ultralydtermin. Symfyse – fundusmålene har også vært over gjennomsnittet.

På kontroll i går spurte jeg legen om dette. Hun sa at det var som regel de siste målingene som var mest eksakte. Så skal vi gå ut ifra målene gjort på ultralyd nummer to og tre, er jeg da over en uke lengre på vei.

Ny UL-termin blir da 12. april. Om ikke tidligere.

Så nå er jeg spent på om lille (store) nurket mitt kommer nærmere 12.april, eller om han bare er STOR når han kommer. Jeg har ikke svangerskapsdiabetes, som gjerne forbindes med stor fødselsvekt, og jeg går masse turer. Om jeg har noen vaner som ville gjort babyen mindre eller større må det være at jeg drikker kaffe og cola, noe som visstnok kan føre til redusert fødselsvekt. Det sies imidlertid at det ikke nødvendigvis er negativt, siden babyen ikke blir farlig mye mindre.

Så nå vet jeg ikke hvilken termindato jeg skal gå ut ifra. Man får jo ofte høre at man gjerne går over tiden som førstegangsfødende, så om den 12.april er den reelle terminen, kan det jo godt hende at jeg ikke føder før rundt 19. april uansett.

Så jeg lurer på om jeg kanskje skal fortsette å regne 19. april som termindato, og så får det bare bli en gledelig nyhet om han finner ut at han vil komme litt tidligere.


Midt imellom kanskje.

Hva synes dere? Hvilken ultralyd skal jeg stole på? Er jeg 35 eller 36 uker på vei?

7 kommentarer
    1. Man skal følge den ordinære ultralyd terminen. Etter hver som ungen vokser i svangerskapet vil man alltid få ulik termin fordi babyen vokser. Det er derfor man har ordinær, for da er det lettest å regne ut målene 🙂

    2. Magen din lignet mest på det siste bildet da (36). Men det er jo bare snakk om en ukes tid, så den lille kommer nok ikke noe veldig overraskende før den skal uansett 🙂 .

    3. Følg den terminen du fikk i uke 18-20 på ultralyden da. Etter det så vokser fostrene forskjellig, så termin satt etter det tidspunktet er ikke korrekt. Men frem til uke 20 vokser stort sett alle fostre i samme tempo 🙂

    4. Eg fikk beskjed om at jo tidligare du har ultralyd dess meir korrekt er termindatoen 🙂
      Dette er fordi fostera veks litt forskjellig etter so og so mange veker 🙂
      Hadde en ul i veke 12 og da fikk eg 25.juni, mens på den ordinære i veke 18 fikk eg 3.juli, men eg har følgt den 1. eg fikk 🙂
      Vanskelig det der, men babyen får berre komme når den kjem 🙂 Er ikkje godt å vite uansett kass termindato man får 😉

    5. Jeg fikk ultralydtermin 29. mai, og synes det er litt sent etter mine beregninger.. Menstermin er 20. mai. Så jeg satser på at den lille kommer litt før. Fødte dessuten 3 dager før termin sist gang.

    6. Jeg fikk også terminen min flyttet 7 dager fremover på ultralyden. Jeg ville fulgt den terminen jeg fikk ved ul. Men jeg ville nok vært skeptisk til å gå to uker på overtid. Da er man jo 3 uker på overtid fra den opprinnelige terminen..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg