Stoor mage – hva betyr fundusmålene?

Her er symfyse – fundusmålene mine.

Jeg har hørt at man skal ligge innenfor det grønne området, men jeg har vært over nesten hver kontroll. Legen min sier aldri noe om det, og jeg glemmer alltid å spørre.

Er det farlig å ligge over?

Hvorfor sier ikke legen min noe om det? Burde hun ikke kommentere det når de først har satt en sånn grense man skal ligge innenfor?

Det føles ut som om legen min bare leker lege. Som om hun ikke egentlig vet hva hun driver med og vil ha meg ut av kontoret sitt før jeg spør noe hun ikke kan svare på. 

Hun forteller meg jo ingen verdens ting uten at jeg spør og graver om det. Hvorfor sier hun ingen verdens ting om resultatene mine? Hun nevner aldri noe om verken målene, hjertelyden eller vektoppgangen min. Er dette vanlig?

11 kommentarer
    1. Sist jeg var hos Jordmor, så sa jeg at jeg bare ville til henne, og ikke legen. Gjør det samme, så lenge det ikke er noe skikkelig alvorlig. Ser at det er fler som klager på legen og graviditet, gjør det selv. Så ring jordmor du å gå dit. Mye bedre å du får svar på ALT du kan tenke deg.
      Lykke til<3

    2. Det har ingenting å si om du har stor baby eller ikke. Det sa iallefall JM til meg. Det indikerer ingenting spesielt om du ligger verken over eller under, bare for å sjekke at den vokser 🙂

    3. Det kan bety at babyen er stor, eller at du faktsisk er lenger på vei enn antatt…jeg har også erfaring med at legen ikke vet helt hva han driver med til tider..de er jo ikke eksperter på svangerskap, så snakk med jordmoren din! lykke til uansett=)
      Skriv opp en liste med ting du vil spørre om!

    4. Den lille her ligger på den rød streken som er gjennomsnittet. Det har han gjort siden første kontroll. Men jordmor sa at hun har opplevd mange som har lagt langt over som har fått en liten tass på 3 kg liksom. Det kan være at noen har mye mer fostervann enn andre, derfor ligger de høyere. Så hun sa at de målingene hadde ikke noe med hvor stor babyen blir. De ser bare at den vokser normalt, og at den har vokst for hver kontroll 🙂

    5. Ikke bekymre deg du 🙂 Det viktigste er at din baby følger sin kurve 🙂 Også kommer det an på personen som måler også. Forskjellige måler forskjellig.
      Jeg kjenner flere gravide som både har vært utenfor skalaen begge veier, alle har fått fine babyer med normal str. Så ikke stress med det du og blir du for usikker, ring sykehuset der du har fødeplass og spør. Lykke til!!!

    6. Jeg lå også helt på toppen av det grønne området hele veien, og poppet et stykke over på slutten. Det er ikke noe å bekymre seg for så lenge du bare ligger like over. Det viktigste er at du følger din egen kurve og at magen vokser 🙂

    7. babyen min ligger også over,men jordmor sa at det ikke hadde så mye og si, trengte ikke bety at babyen var “for stor” men at det kan være mye fostervann i magen.
      Har ikke gått til legen, bare til jordmor da det var hun selv som anbefalte det, å bare gå til henne altså. De har svar på alt 😉 Legene har ikke graviditet som sitt spesialfelt så ikke så flinke der.

    8. Så lenge du følger DIN kurve, så er det det viktigste. Kanskje derfor hun ikke har sagt noe.
      Forrige gang gikk jeg annenhver gang til lege og jordmor. Denne gang har jeg så langt vært til legen bare på første kontroll, og så til jordmor etterpå. Det anbefaler jeg! 🙂 Jordmødrene har litt mer peiling, og om de mener det er nødvendig så sier de om man bør til legen. 🙂

    9. Hei!
      At din lege ikke sier så mye kan komme av at han/hun ikke vet så mye om svangerskap.
      At du ligger over kurven på SF-målet kan bero på at legen måler feil, at barnet er stort eller at du har mye fostervann. Dersom du er bekymret kan du be om å få en ultralyd (dersom du har smalt bekken, kan det være fint å vite om barnet blir stort – man kan estimere hvor stort hodet er ved hjelp av ultralyd, noe som er viktig om man lurer på om barnet er så stort at vaginal fødsel kan bli vanskelig).
      Det er viktig å følge med på blodtrykket også. Dersom dette blir høyere enn 140/90, er det svært viktig at du blir fulgt opp (dvs får målt blodtrykket ofte, evt innlegges). Det samme gjelder om du får vondt under høyre ribbensbue eller får vondt i hodet (i panneområdet) eller får synsforstyrrelser.
      Ellers: vær obs på om du plutselig skulle kjenne lite liv. Lite liv kan tyde på problemer med morkaken, og hvis man oppdager dette tidlig, vil man kunne redde barnet. Og ved blødninger bør du ta kontakt med fødeavdelingen.
      Håper du ikke blir stresset av dette, men tenkte det var greit for deg å vite når du bør ta kontakt.
      …kanskje du skulle bytte fastlege før neste svangerskap dersom du føler at din nåværende lege er lite interessert/ ikke har de nødvendige kunnskapene.
      Om du skulle bli urolig for noe som helst i dette svangerskapet (som nå nesten er over) ville jeg råde deg til å kontakte fødeavdelingen direkte. Der jobber hyggelige jordmødre som kan svare på det meste.

    10. Er normalt sett ikke farlig så vidt jeg vet:) Enten så er gutten din stor, eller så har du mye fostervann.. Men jeg synes det er dårlig at legen din ikke gir deg tilbakemeldinger på hvordan resultatene dine er!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg