Nesespray som gravid?

Den siste tiden av svangerskapet har jeg vært konstant tett i nesa. Bare sånn småtett, så jeg har klart meg fint.

Men for to dager siden ble jeg i tillegg forkjølet! Hjelp! Jeg får ikke puste! Er så tett i alle bihuler at hørselen min er nedsatt! Jeg hører nesten ingen ting på venstre øre.

Grunnen til at jeg er så tett er at jeg er snill pike og ikke bruker nesespray. Leste en artikkel om at det kanskje kunne være uheldig for barnet, men det var ikke bevist. Jeg tenkte at det var greit å være på den sikre siden og kjøpte meg heller en saltvannsspray, som damen på apoteket sa at gravide kunne bruke.

Nå er jeg imidlertid så lei av å føle meg tett i toppen og vurderer sterkt å gå tilbake til vanlig nesespray. Det står i pakningsvedlegget til Otrivin at gravide kan bruke den, men med forsiktighet. Men må ikke alle vise forsiktighet ved bruk av nesespray?

Har noen hørt om studier der det er bevist at det er farlig? For jeg vil ha nesesprayen min tilbake! Jeg blir helt svimmel av å være så tett i nesa som jeg er nå.


Fine nesesprayen til venstre, teite nesesprayen som ikke funker til høyre

5 kommentarer
    1. Jeg har vært tett i nesa siden første dag jeg ble gravid, merka den første mnd(når jeg ikke visste det en gang) at jeg var skikkelig tett og visste ikke hvorfor! Men jeg har brukt nesespray så og si HVER dag, og alt er fint med mitt lille nurk! Prøver og være flink til og ta det kun på kvelden og natten, men noen ganger må jeg bare ta det utenom også! Legen min sier det går greit, men jeg burde helst bare ta det på kvelden og natten slik at jeg får sove! Også snakket jeg med ei dame for har født tre barn og hun var tett i nesa under hele svangerskapet og dagen etter fødselen stoppet tettheten! Så tror ikke det er noe farlig for fosteret, men du kan bli konstant tett i nesa har jeg hørt:S

    2. Jeg har samme problemet som deg, den til høyre funket ikke for meg men jeg tok 1-3 sprayer av den andre (otrivin) pr døgn og det hjalp mye!! jeg overdrev ikke bruken så er nok ikke noe fare da. jeg tror mange skriver på produktet at det KAN være farlig fordi de ikke vet og vil ikke ha skylden hvis man skulle være så uheldig å få bivirkninger. er jo ikke mye som er testet på gravide så de bare gjetter seg frem, og skriver advarsler bare for sikkerhetskyld tenker jeg

    3. Otrivin kan ødelegge slimhinnene i nesa slik at du blir avhengig. Faren til venninna mi måtte operere nesa fordi nesespray hadde ødelagt den. Bivirkninga ved nesespray er at man blir ENDA mer tett etterpå og dermed fortsetter å bruke enda mer. Jeg styrer langt unna nesespray uansett :p

    4. Lill Anette: For å bli avhengig skal du bruke nesesprayen veldig mye da, hvis man følger anbefalingene på pakka skal ikke dette skje.
      Man kan bruke litt nesespray når man er gravid men du bør bruke en som heter Zymelin, den er bedre enn Otrivin. Og funker like bra.
      Grunnen til at noen sier at det kanskje er farlig for gravide er at det er en teori om at den ka redusere blodtilførselen til morkaka og dermed oksygentilførselen til babyen. Men dersom man bruker det med måte kan jeg ikke se problemet.
      Selv brukte jeg Zymelin i korte perioder når jeg var gravid, og prøvde å begrense meg til kvelden/natta.
      Lykke til med siste innspurt av svangerskapet:)

    5. Har du prøvd neseskylling? Da må du kjøpe “nesehorn” på apoteket og du blander til saltvann selv med havsalt (ikke seltin). Jeg sitter her med bihulebetennelse, og neseskylling er helt gull. Dersom du er helt blokkert må man kanskje bruke litt nesespary for å åpne gangene slik at vannet trenger gjennom. Det er litt teknikk å få det til da. Jeg brukte nesespray da jeg var 13-14 uker på vei og hadde influensa.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg