Fortsatt 30 år i gjennomsnittsalder for førstegangsfødende i Oslo

Gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende i Oslo er hele 30,3 år, og flere forskere er bekymret over at folk ikke rekker å få flere barn siden de begynner så sent.

Men i dag leste jeg imidlertid en artikkel om at alderen på førstegangsfødende i resten av Norge er på vei ned igjen, etter å ha vært rundt 28 år siden 2005. Dette synes jeg er kjempebra! Grunnen til at jenter velger å vente så lenge med barn er jo ofte fordi de vil vente til de er ferdig utdannet og er i fast jobb, og jeg synes det er litt trist å høre at folk ikke tør å prioritere anderledes. Jeg planlegger å ta enda to år til med utdanning etter jeg er ferdig med bacheloren, men tenker ikke at "Åh, nei, nå er livet og alle planene mine ødelagt fordi jeg får en baby". Jeg skal fortsatt erobre verden. Bare med barnet i baksetet.

Jeg kjenner flere jenter som har tatt videre utdanning etter de fikk barn, og selv om de sier det er tøft, så klarer de det. Så det er ikke sånn at livet er "over" når man får barn. Selvsagt skal kvinner ha rett til utdannelse og de samme jobbene som menn, men det skal da ikke gå ut over familielivet vårt?

Så i dag vil jeg hylle alle som tør å få barn før de er 30, og hjelper til å dra ned statistikken. For om 20 år vedder jeg på at vi har bevist at vi kan klare å komme like langt som de som utsetter å få barn til etter de er 30.

Jeg har jo aldri vært kjent for å gjøre som alle andre, så jeg får bare bite tennene sammen og finne meg i at jeg er ti år yngre enn den gjennomsnittlige førstegangsfødende i Oslo.

Når synes du er den beste alderen å få barn?


…du vet du er ung mor når du skylder på graviditeten for å slippe og gå med platen som du fikk etter reguleringen. "Men man får jo så lett tannkjøttbetennelse når man er gravid".

Sitatene har jeg lånt herfra:

– Rekker ikke å få flere barn:
http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article330855.ece?mainArtId=552735

– Yngre førstegangsfødende:
http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/bligravid/article558011.ece

18 kommentarer
    1. Hei på deg!
      Ja da er vi ihvertfall 2 som tar ned statistikken noe. Jeg er riktig nok litt eldre enn deg , men er jo fortsatt 4 år under 30 🙂 og bor i oslo.
      Jeg håper jeg rekker å få1,2,3 barn før jeg fyller 30, men tiden vil jo vise hva som skjer.

    2. jeg hjelper nok ikke på statestikken i oslo men over landsbasis.
      Men samtidig føler jeg meg nesten gammal i forhold til enkelte bloggere.. hehe.
      Jeg er en sånn som ville ha ting på plass før barn, men har alltid sagt at jeg ønsket meg barn rundt 25 års alderen.

    3. Mulig jeg begynte litt vell tidlig, men trekker no ned statistikken da^^,
      Min mor som både fikk barn da hun var 19, 25 og 40, sa at å bli mor når man er i midten av 20-årene var best, da var hun verken gammel eller ung, og hadde klarte seg greit økonomisk:)
      Jeg satser på å heller få mitt siste barn når jeg er rundt 30, så får jeg forhåpentligvis mange gode år med både barn og barnebarn i fremtiden^^,

    4. Syns den beste tide å få barn på er når du er ferdig med utdannelsen og har jobbet såpass lenge at du har rett på permisjonspenger. Tenker å få neste når den tid kommer :p Hehe..
      Sv. Svarte på alle kommentarene fra sist innlegg i et eget innlegg http://casa90.blogg.no/1269269516_du_br_ta_abort__svar.html . Kommentarene var så lange at jeg ikke orket å skrive et svar på hver enkelt kommentar. Hadde blitt å gjenta meg selv litt mye.

    5. Jeg fikk sønnen min rett etter 20 årsdagen min, og det var helt perfekt for vår del 🙂 Nå er han 2 år og barnehage gutt, og mor er tilbake på skolebenken 😉

    6. åå no fekk eg lyst til å berre sette i gang hehe ;p Men skal prøve å gjere ferdig bacheloren først.. Då e eg ca 25, men uff e sikkelig verpesjuk no. Skal jo ta meir utdanning etter eg er ferdig som sjukepleiar og, men eg skal tørre å få minst ein unge før det 😉 Å bli mor er uansett det viktigast i verden for min del, det er det einaste eg alltid har visst at eg skulle bli. Lykke til !!

    7. SV: Ja, det er den terminen jeg har tenkt å følge og som jeg føler er rett. Så får jeg bare håpe at hun kommer når hun kommer 🙂
      Jeg synes du egentlig er i en bra alder for å få barn, 20 år er ikke for ungt i mine øyne, det er bare utdanningen som kanskje kan hindre folk i å få barn i den alderen. Synes faktisk det er litt på kanten å få barn dersom man er over 30 år også, siden det er større fare for sykdommer som du nevner og man kanskje ikke har samme energien til å ta vare på et barn i den alderen.

    8. Hei, jeg ble mamma for 6 måneder siden, 22 år gammel. Tror egentlig det er bra å få barn mens man er ung, tror aldri man kan føle seg 100 % klar for å bli foreldre, så har man lyst på og er i et fast og godt forhold så mener jeg at utdanning og karriere ikke bør være enb hindring. Har nå et års permisjon og skal fullføre siste året av sykepleierutdanningen til høsten igjen 🙂

    9. det er når du er nærmere 40 at det er større fare for downs syndrom og lignende… Selv er jeg snart 29 og gravid for første gang, og kjempe glad for at jeg ikke har blitt gravid før! livet forandrer seg etter en blir mor og det må en være klar for. Eldre mødre er gjerne mer ansvarlige og har det økonomiske i orden… Folk som får barn når de er 20 våkner gjerne opp når de er 40 med skikkelig 40årskrise – de oppdager plutselig at de ikke har gjort så mye annet enn å få barn, de har gjerne ikkje fått studenttiden (kanskje utdannelse) og ikke reist! og det er ikke så lett å dra rundt i australia på backpacking eller afrika mange måneder etter en får barn….

    10. Berta: Jeg siterer bare legene og ekspertene som uttalte seg i artiklene som jeg brukte som kilder. Og det er selvfølgelig et personlig valg. Har ikke noe imot folk som prioriterer selvrealisering og utdannelse framfor familie. Jeg har hatt flaks som har reist veldig mye og fortsatt reiser mye med sønnen min. Pluss at jeg fullførte en bachelorgrad med nyfødt baby – noe som absolutt ikke er en selvfølge.

      Det jeg mener når jeg sier at jeg synes det er bra at gjennomsnitsalderen går nedover er fordi fysisk sett er det bedre for både mor og barn at mor er i begynnelsen av 20-årene, og at jeg synes det er trist at jenter ikke tør å bli mor fordi de er av opfattelsen av at livet er “over” når man får barn. Som jeg har skrevet i innlegget nevner jeg at man fint kan ta utdannelse selv om man har barn – det er kanskje litt tyngre, men ingen umulighet. Jeg er ingen backpakker og jeg så ingen grunn til å vente med barn fordi jeg “kanskje om ti år” fikk lyst til å backpakke en dag.

      Jeg har ikke noe imot folk som får barn som 30-åring, jeg vil bare slå hull på noen av fordommene om at det er dumt å få barn når man er yngre. Om man føler seg klar og vet med selv selv at man klarer det, så ser jeg ingen grunn til å vente. Folk bare elsker å skremme unge jenter som har lyst på barn med propaganda om at man ikke kommer seg noe sted med en gang man har blitt mor.

    11. Det er ikke alle som velger selv. Man er gjerne to om det valget å få barn. Selv er jeg 28 år nå, men med en yngre kjæreste som vil vente med å få barn. Jeg føler at det er mye stress og press forbundet med dette å nærme meg 30 uten å ha fått mitt første barn; avisene bombarderer oss jo med advarsler om hvor farlig det er å vente for lenge! Fint at folk får barn unge, men det er ikke alle oss andre som venter av ren egoisme…

    12. Prinsesse Lea: Neida, det er jo også flere ufrivillig barnløse, som ikke får det tidligere, men om det hadde vært dere som er “unntaket” som fikk barn som 30/40-åringer hadde ikke gjennsomsnittet vært så høyt. Jeg synes bare det er trist at det har blitt sånn at det forventes at kvinner gjør ferdig utdannelse og karriere før de får barn, som om det ikke er mulig å kombinere det.

    13. Er en stund siden dette innlegget men jeg svarer likevel, hadde jeg svart på dette da jeg var 19 el 20 og nybakt mor hadde jeg ikke tvilt på at det var det beste for meg å få barn da. Nå som jeg er 22 og snart har en 3 åring, vil jeg si at en “perfekt alder” for meg ville vært 25. Blitt ferdig med litt studier ihvertfall, og fått rast litt fra meg først. Jeg ville aldri byttet bort Anine og aldri vært henne foruten, men jeg ser det litt mer i perspektiv nå enn jeg gjorde da.

    14. Bettina: ja, jeg har hatt litt flaks der og klart å kombinere det. Føler jeg fikk rast fra meg når jeg jobbet på nattklubb, men man vet jo aldri om jeg får kvartlivskrise og blir skikkelig rastløs.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg