Fødselsvideoer og anbefaling

På Dr. Phil i dag anbefalte han alle å ga inn på siden www.babycenter.com

Jeg har ikke sett så mye på siden enda (siden jeg egentlig driver med eksamensforberedelser og ikke ser på Dr. Phil eller nettsteder han anbefaler), men synes allerede den er verdt å ta en titt på.

Der er det egne temaer til "Getting pregnant", "Pregnancy", "Baby", "Toddler", "Preschooler" og også "Big Kid".

Det beste med siden synes jeg imidlertid var infoen om fødsel og fødselsvideoene. De blir litt anderledes enn å se norske fødsler, siden det ikke er helt samme system, men her får man den usminkede sannhet om fødselene, der de filmer det hele (og jeg mener det hele).

Ikke trykk på linken under om du ikke vil se en fødsel filmet fra jordmoren/legens vinkel.

http://www.babycenter.com/2_live-birth-epidural_10314055.bc 

Ovenfor er en film der kvinnen har fått epidural. Hun er bedøvet fra livet og ned, men jeg mener å ha lest at vi i Norge ikke blir bedøvet i bena ved epidural? Har jeg misforstått?

Jeg synes det er interessant å se videoer om fødsler, for jeg blir heller beroliget enn mer bekymret av det. Jeg vet jo at ingen fødsler er like, men alle historiene man hører er liksom så groteske og skumle. Da er det godt å se noen eksempler på fødsler som ikke er så ille. Nå følte jeg meg plutselig veldig rar som ser på sånne filmer, men er jo greit å se hva som skjer der nede?

Jeg har lagt siden som favoritt og skal nok innom der også etter babyen kommer. Det finnes masse tips til nybakte foreldre som for eksempel hvordan ta med barn på reise og liknende som kan være greit å vite.

13 kommentarer
    1. Hmm, eg trur det er “grense” på kor mykje bedøvelse dei har i epiduralen eller fylle på eller ka dei gjer. Jordmor sa iallefall til meg at man ikkje får så mykje at man blir heilt bedøvd nedentil, for man skal jo klare å prestere under utdrivelsen. 🙂 Eg synst epidural ser verre ut enn sjølve pressinga, huff :p

    2. æ fikk epidural,den laveste dosen..fikk ikke opp og gå,mått ligga i senga for fotan ble litt sånn gele..ble ikke bedøvd helt..smertan va der for og si d sånn;)så d anbefales,for man får t og slapp av litt og samle energi før pressrian starte

    3. Epidural, det har jeg lagt min elsk på i hvertfall. Man blir ikke lammet dersom dosen ikke er for høy, og det regulerer de jo hele tiden.
      Man kan fortsatt kjenne føtter og slikt, men det er ikke like vondt.
      Er utrolig glad for at jeg hadde epidural sist. Da ble jeg satt i gang, og riene ble utrolig sterke svært rask, da var det deilig å få slappet av litt etter å ha fått epidural, men samtidig føle at jeg hadde kontroll siden smertene ikke var helt borte. Dersom jeg skulle født vanlig denne gangen, ville jeg nok valgt å få det ja.

    4. mamma sin bedøvelse var fra under brystet og helt ned 😛
      legen var redd fordi mamma kom seg ikke på bena for 5-6 dager etter at jeg kom ut av haste keisersnittet..
      stakk hun med nåler i bena og alt så han fikk så å si panikk men endte no bra i allefall 🙂

    5. Jeg så fødselsvideoene der inne når jeg var gravid, og det var faktisk da jeg bestemte meg for at jeg IKKE skulle ha epidural, og er sinnsykt glad for at jeg ikke valgte det! Selv om det frista når jeg lå der og det ble såpass vondt, men fødselen tar så mye lenger tid hvis man bruker det, og min varte bare i 5 timer siden jeg tok det helt naturlig. Så jeg anbefaler alle å føde naturlig:)

    6. Jeg også elsker å se på sånne videoer og lese fødselsrapporter. Jeg har forresten alltid hatt en liten drøm om å bli jordmor da, så det er vel derfor jeg har denne bisarre interessen. Hehe..
      Jeg regner med at du har lest min fødselsrapport?! Jeg regner med at den var heller beroligende enn skremmende isåfall.. 🙂
      Lykke til med eksamen i morgen!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg