Mildere norske fødselsvideoer – Jordmødrene

Jeg leste et innlegg på bloggen nitapus.wordpress.com her om serien "Jordmødrene" på Nrk. Jeg så på en av episodene samme dagen som jeg leste innlegget, men rakk ikke å se resten.

Jeg begynte å gråte når jeg så den. Med fare for å høres helt kjisjé ut så gråt jeg fordi det var så vakkert, ikke fordi det var fælt. Det er jo klart at det ikke er noe hyggelig med smertene under fødsel, men så kommer det søteste lille nurket etterpå og alt ble bra.

Nå er jeg gjennom alle seks episoder og føler jeg har lært masse. Roar så til og med noen episoder, selv om han helst vil vite minst mulig om hva som skjer der nede og heller leve i lykkelig uvitenhet. Man ser ikke så mye på disse filmene som man gjorde på de jeg så i går, så det gikk greit.

Disse filmene er kanskje hakket bedre, fordi vi får se det norske systemet på noe jeg vil anta er en typisk fødestue.

For å se episodene kan du trykke på bildet ovenfor eller her:
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/285193

Nå tror dere sikkert at jeg er helt opphengt i fødsler, men etter jeg måtte tilbringe et døgn på Ullevål med beskjed om at jeg kanskje skulle føde samme natt, så fikk jeg liksom den "Føde? Men jeg kan jo ingen ting om å føde!"-følelsen, og vil være litt mer forberedt neste gang.

Er det noen andre som så fødselsfilmer og sånn under graviditeten?

Til de av dere som har født og sett serien:
Gir serien et riktig bilde av hvordan fødsler kan foregå? Man vet jo aldri med dokussåper.

13 kommentarer
    1. Marthe: Så bra 🙂 da har det ikke vært bare vranglære. Hehe. Ikke sant det er vakkert? Gråter like mye når jeg ser episodene igjen, og jeg gleder meg så til lille babyen min blir lagt på brystet mitt etter fødsel. Du er så heldig som har opplevd det <3

    2. hihi 😀 så kos! sitter nå å leter etter den svenske serien “Barnmorskorna” som har gått på SVT i fjor, mn de ligger desverre ikke på nett-tv… men hvis du søker på torrent sider kan du finne de tre første episodene 🙂

    3. hihi 😀 så kos! sitter nå å leter etter den svenske serien “Barnmorskorna” som har gått på SVT i fjor, mn de ligger desverre ikke på nett-tv… men hvis du søker på torrent sider kan du finne de tre første episodene 🙂

    4. hihi 😀 så kos! sitter nå å leter etter den svenske serien “Barnmorskorna” som har gått på SVT i fjor, mn de ligger desverre ikke på nett-tv… men hvis du søker på torrent sider kan du finne de tre første episodene 🙂

    5. hihi 😀 så kos! sitter nå å leter etter den svenske serien “Barnmorskorna” som har gått på SVT i fjor, mn de ligger desverre ikke på nett-tv… men hvis du søker på torrent sider kan du finne de tre første episodene 🙂

    6. hihi 😀 så kos! sitter nå å leter etter den svenske serien “Barnmorskorna” som har gått på SVT i fjor, mn de ligger desverre ikke på nett-tv… men hvis du søker på torrent sider kan du finne de tre første episodene 🙂

    7. hihi 😀 så kos! sitter nå å leter etter den svenske serien “Barnmorskorna” som har gått på SVT i fjor, mn de ligger desverre ikke på nett-tv… men hvis du søker på torrent sider kan du finne de tre første episodene 🙂

    8. hihi 😀 så kos! sitter nå å leter etter den svenske serien “Barnmorskorna” som har gått på SVT i fjor, mn de ligger desverre ikke på nett-tv… men hvis du søker på torrent sider kan du finne de tre første episodene 🙂

    9. Jeg så også alle episodene av jordmødrene og en del Sykehuset på tv3 (kan også ses på nett) mens jeg var gravid. I jordmødrene er det en jente som må holde igjen pressrier fordi hun ikke hadde full åpning. Da jeg fødte min sønn gikk alt veldig fort til å være førstegangsfødene. Jeg hadde heller ikke forberedt meg annet enn å se de episodene og var i grunn innstilt på en laaaang fødsel. Takket være jordmødrene og den nevnte episoden visste jeg at jeg måtte holde igjen da pressriene kom hjemme! Har tenkt så mye på det i ettertid, så jeg tror det er en veldig lur måte å forberede seg på. Jo, også pusting kan du trene på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg