Pump and dump – alkohol når man ammer

Jeg har alltid trodd at det var ok å drikke når man ammet, så lenge man ikke gjorde begge deler samtidig og at man kastet den "dårlige" melken før babyen fikk igjen ("pump and dump"). 

Nå får jeg plutselig høre at dette bare er tull og helsedirektoratet sier at man helst ikke skal drikke i det hele tatt når man ammer (!).

Jeg er på ingen måte alkoholiker og trenger ikke alkohol. Men jeg har ikke vært ute med vennene mine på over ni måneder! Jeg savner vennene mine så fryktelig mye. (Som nevnt i tidligere innlegg er det få eller ingen av vennene mine som fortsatt er venn med meg etter at jeg ble gravid. De sier at vi må finne på noe, og lager gjerne avtaler, for så å dumpe meg i siste øyeblikk. Dritmoro!).

Helsedirektoratet sier at man etterhvert kan nyte litt alkohol.

Hva hvis jeg vil ut og drikke seks glass vin, da? Eller åtte! Jeg er bare 20!

Jeg fikk helt sjokk når jeg fant en artikkel om at man kan drikke når man ammer, fordi jeg har alltid trodd at det var ok. Så lenge det ikke er noe alkohol i melken, burde det da ikke være noe problem for barnet at jeg tar meg en øl eller to i blant? Det er jo ikke som om jeg skal amme babyen samtidig som jeg sitter og drikker, eller når jeg har promille.

Er det feil å ta en øl eller en tur ut med jentene selv om man ammer?

Kilder:
http://www.helsedirektoratet.no/gravid/ammende_b_r_drikke_minst_mulig_alkohol_144934
http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article557869.ece 

13 kommentarer
    1. Det eg har høyrt er at man kan drikke når man amma, så lenge man venta til alkoholen er ute av systemet. Da er det jo berre å pumpe seg og trå til med morsmelkerstatning til man kan amme igjen :p

    2. Greit nok, jeg er bare 20 selv, men jeg viste godt om at alkohol mens man ammer er noe man helst skal holde seg unna.. Noen ting forandrer seg når man blir mamma, og det er jo et valg man tar. Kan ikke få både pose og sekk!

    3. Jeg holder meg ikke unna alkohol selv om jeg ammer;) Jeg venter 12 timer fra jeg sluttet å drikke.. Å da pumper jeg ut den vonde melka:) Går helt fint.. Å hvis noen sier noe annet så er det bare fordi de er pripne:) Nå skal det sies at jeg ikke fester særlig ofte lenger da.. Men jeg gir hvertfall erstatning når jeg ikke kan amme:)

    4. Den artikelen vil jeg påstå at er sterk overdrevet. Man har promillie i melken så lenge man har promille i blodet, så man trenger faktisk ikke pumpe før man ammer igjen, bare vær sikker på at du ikke har mer promille når du ammer igjen:)

    5. Jeg husker at jeg ble sjokkert første gang jeg så en dame som drakk et glass vin, og ammet rett etterpå. Men etter å ha lest litt om det mens jeg selv var gravid, så fant jeg ut at det ikke var så farlig. Nå gjør jeg det samme selv.. Det har hent flere ganger at jeg har tatt et lite glass vin og ammet uten å vente noe etterpå. Det er jo minimalt med promille man får i kroppen, og så blir det tynnet ut videre i barnet sin kropp.
      Det blir jo ikke så mye festing uansett når man har små barn, men jeg har da vært noen turer på byen. Da har jeg pumpet opp et lite lager på forhånd som den som har vært barnevakt har gitt. Så har jeg pumpet meg og kastet mens jeg har vært på fest (ellers får man melkespreng). Morgenen etter har jeg ammet som vanlig.
      Jeg synes IKKE at man er en dårlig mor selv om man har lyst til å ta seg en fest. Og jeg tror at barnet bare har godt av at andre kan være barnevakt også. Jeg bestemte meg før D var født for at jeg ikke skulle vente så lenge med å ha barnevakt over natten for han. Det er jo mye vanskeligere for mor enn hva det er for barnet!! Nå er jeg kjempeglad for at D er så trygg sammen med andre enn mammaen og pappaen sin 🙂

    6. Det hjelper ikke å pumpe ut melk for å få alkoholen fortere ut av kroppen, alkoholen sitter i kroppen så lenge den er i deg, men når alkoholen er ute av din kropp er den og ute av melka 😀
      Du kan jo bare pumpe på forhånd hvis du vet du skal drikke, slik at du har nok melk å gi mens du har alkohol i kroppen, og så amme igjen når du er edru 😀

    7. Vil påstå at denne artikkelen er kraftrig overdrevet. Var på ammekurs med helsesøster og jordmor. Da dukket dette spørsmålet opp. De sa at så lenge man pumper seg og ikke ammer babyen før det minimum har gått 24 timer så var ikke alkohol noe “problem”, selv om de ikke ville anbefale det. Fikk ikke inntrykk av at det var fyfy såfall! 🙂 Får en del besøk av slekt og venner i sommer, så mulig jeg slår til med en liten tur ut… Kan jo ikke sitte inne i enda 6-12 mnd??

    8. enig i det som blir sagt over her! de fleste av mine småbarns venninner er ute og drikker selv om de ammer, er joe bare å pumpe før en går ut og vente med å amme til promillen er ute! en kan jo gi morsmelk erstatning mens en har “dårlig” melk! Ville jo tippet at jordmødre ville informere ganske ofte om at en ikke må drikke hvis en ammer, hvis det hadde vært relevant! men er du usikker så snakk med jormoren eller legen din 🙂

    9. Jeg har hørt at det er like mye alkohol i melken som i blodet, så når man kan kjøre bil igjen så kan man også amme. Gleder meg veldig til å ta et glass vin igjen, men husker at jeg ventet lenge etter at Elias var født med å drikke alkohol fordi jeg syntes det var så tungvint å ikke kunne amme han hvis han våknet på natten. Men det går jo fint an å gi morsmelkerstatning i mellomtiden til man kan amme igjen.

    10. Alkohol og amming er det samme som alkohol og bilkjøring, man venter minst 12 timer før man gjør noen av delene! 🙂 Ingen fare! Vet at det ikke er anbefalt å drikke i de seks ukene etter fødsel, men regner med det er pga renselsen?!

    11. at det e anbefalt å ikke drikke helt før 6uker etter fødseln e pga at alkohol svekke melkeproduksjon å en litn fest kan ødelegg vist du e begynnt å få til amme. amming e ingen lek som alle får til lett som ingenting. det e tungt å tar tid å få til å tar tid før ting stabeliseres med kor mye melk som skal produseres. men etter di 6 ukan kan man sikkert ta seg ett glass vin.
      men som mange andre mødre i værden vet så friste ikke en fest like mye etter at babyen e komment ut som når man gikk gravid,

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg