Hvor er pappaen de første ti dagene etter fødsel?

Man hører ofte om de ti første dagene etter fødsel, og alle utfordringene man står ovenfor. Om barselstårer og andre ting som skjer med kroppen etter man har født. Det er bare en ting jeg ikke finner ut av:

Hvor er pappaen de første ti dagene etter fødsel?

Er det vanlig at pappaen drar rett tilbake til jobb, eller kan han ta seg fri de første ti dagene etter fødsel? Det høres jo fryktelig lenge ut å ta seg fri, uten at jobben får noe mer forvarsel enn en telefon samme dagen/dagen før?

Men hvordan skal man klare seg helt alene de slitsomme og forvirrende første ti dagene om far må tilbake til jobb med en gang?

14 kommentarer
    1. samboern min fikk to uka fri uten lønn…æ har aldri i verden klart det uten han her om dagan,for det e ikke bare bare det som skjer,så om han har mulighet,så bør han v ær hjem samme dæ og baby:O)

    2. Alle som blir pappa har krav på 2 uker nedfalls permisjon, den begynner den dagen du har født. Han burde bare varsle jobben sin om at han venter barn rundt den og den tiden. Det har min mann gjort og han skal være hjemme med oss de 2 første ukene. Noen jobber gir lønn andre ikke. Min mann får ikke lønn, men vi har spart til det. Å jeg føler meg tryggere siden jeg vet at han er hjemme med meg den første tiden. Lykke til!!!

    3. Samboeren min var hjemme i to uker med lønn. Siden han jobber i staten så har han krav på det. Det var utrolig deilig å være to om babyen.

    4. Samboeren min har fri hver 5 uke i sin jobb så hvis jeg er heldi så føder jeg i en friuke… hvis ikke blir jeg nok alene en del ja… Men det bekymrer meg egentlig ikke.

    5. Barnefaren fikk fri i 1mnd for å være sammen med meg og malin men teknik sett hadde han bare krav på 2uker permisjon men siden jeg fikk prematur unge så fikk han lov til å gå 1mnd fri. Kjempe herlig for da fikk jeg nok hjelp som jeg trengte 🙂

    6. Samboern var borte fra vannet mitt gikk og 2 uker til. Men det var uten lønn da, så det ble en tøff måned etterpå økonomisk. Men man trenger hjelp i starten. Man er jo sliten, griner hele tiden og får aldri nok søvn..

    7. Min kjære skal også ha 14 dagers fødselspermisjon, og kjempeglad er jeg for det:) Han har også fått overført ferie fra ifjor, slik at vi vil få mest mulig tid sammen i år (9 uker inkl ferie og permisjon i forbindelse med fødsel) 🙂 Så tar han sine 10 uker i 2011 av permisjonen:)
      Det går nok så bra så, skal du se:)

    8. Kjæresten min måtte dra på jobb bare 1 og 1/2 time time etter fødsel… Var skikkelig skuffende, men han får aldri fri. Han var på jobb hver dag, så jeg var alene med babyen på dagtid. Gikk jo helt fint, men skulle ønske han fikk mer fri… Måtte jo klare alt selv, men det gikk jo det også, hehe 🙂

    9. Aleksander var med meg på sykehuset de to første dagene. Så dro han hjem og vasket leiligheten og kom tilbake på besøk resten av dagene på dagtid, men dro hjem om kvelden 🙂 Det er jo noe dere styrer selv. Aleksander går jo på skole så han kan ikke være hjemme med oss på dagen lengre nå da..
      Men nå nærmer det seg!! Herlig da. Masse lykke til fremover, det er tøfft, men verdt det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg