Samsoving og amming i søvne?

Før Oliver kom var jeg fast bestemt på at han skulle sove i egen seng. I natt sovnet jeg imidlertid i det vi var ferdig å amme og vi lå og dullet (ta det med ro, jeg har dyne bak han og satt sengen hans slik at han ikke faller ut om jeg sovner).

Under de tre timene vi lå der har han tydeligvis blitt sulten igjen og bare plugget seg på puppen når jeg sov, for så å sovne igjen selv. Grunnen til at jeg tror det er fordi han som regel er sulten igjen maks tre timer etter siste amming, men han var ikke sulten da jeg våknet.

Det var imidlertid litt skummelt, for jeg tenkte på hva som hadde skjedd om jeg snudde meg når han lå der. Men det er da mange som sover med babyen i sengen?

Hvordan får man til forsvarlig samsoving? Skjemmer jeg han bort om jeg begynner med det?

9 kommentarer
    1. Såå heldig du er som får til å amme, det må du være veldig takknemlig for, ingen selvfølge det!
      Ang samsoving tror jeg det er veldig vanlig å gjøre det, spesielt når man ammer. Jeg har aldri gjort det (bortsett fra noen få ganger), men det er fordi snuppa mi sover best for seg selv, og at hun har fått flaske fra hun var veldig liten. Så måtte uansett opp å lage den.
      Mener å huske at de skal ha egen dyne hvertfall og helst ligge litt over deg, høyere oppe liksom. Og ikke i midten av senga..
      Men dette er det garantert andre som vet mer om enn meg.
      Lykke til videre, det høres ut som om dere koser dere!

    2. Det er så mange forsjellige meninger om samsoving, men du velger helt selv.. så lenge du ikke er påvirket av alkohol er det ingenting som sier du ikke kan sove sammen med barnet, de anbefaler det visst (fikk jeg beskjed om på helsestasjonen).
      Hos oss sover minsten for seg selv, helt til han skal ha mat, da pleier jeg å sovne med han i senga. kjangsene for at du legger deg oppå han er ganske liten, pga du sover ikke så tungt når du vet at du har barnet ved siden av deg.. det sa de hvertfall på helsestasjonen:-P jeg merker det selv også, jeg sover mye lettere når han sover med meg, enn hva jeg gjør visst ikke!:-)
      Bare snakk med de på helsestasjonen, de vet det meste der:-)
      Masse lykke til videre med prinsen:-)

    3. Gratulerer med lille Oliver. Han er nydelig! Vi samsov med vår lille i begynnelsen, hadde han mellom oss. Jeg var bevisst på å ha hans hode ved mitt hode, og satte meg opp for å amme slik at han kunne rape (viktig, ellers kan de få vondt i magen). Min gutt var sikkelig gulpegutt og puppene rant over, så gikk litt utover nattesøvnen. Vil også si at man kan overhodet ikke skjemme bort en nyfødt/baby, når de er så små anbefales samsoving pga trygghet og nærhet. Husk hvor lenge han har vært inni deg, og hvor stor overgangen er for han. Jeg lærte med en gang jeg ble mor at ting man har hatt teorier og tanker om før, ofte blir det motsatte. Veien blir til mens man går. Gjør det som føles rett og følg instinktene dine, ta det med ro og nyyyyyyyyt tiden!

    4. Det jeg gjorde når gutten min var mindre var å ALLTID legge han i egen seng på kvelden.
      Mens når han hadde vært oppe på natta hendte det at jeg lot han ligge med oss i senga. Men jeg prøvde å la han få sin egen plass, ikke ligge helt tettitett. Det liker ikke jeg, og det tror jeg ikke at han var så fornøyd med heller.
      Jeg ammer fortsatt 1 gang om natta, og sitter i stua og ammer. Stort sett sovner han ved puppen og jeg legger han tilbake i hans egen seng. Om han bli veldig våken tar jeg han med meg i senga vår, med egen pute og dyne. Hvilken side er litt forskjellig. Og da hender det at jeg nok sovner før han.. Men våkner så fort det er noe, berøring eller lyd.
      Prøv deg fram. Tror ikke det er noe fare for at du ikke våkner.
      Gullet mitt er forresten straks 6 mnd, om du lurer 🙂

    5. Elias sov aldri i vår seng om natten, men det var fordi jeg ikke fikk sove noe godt selv da. Så han har alltid sovet i egen seng, og det har jeg vært veldig glad for. Men vi er jo forskjellige.. Virker koselig å sove sammen, men det var ikke noe for meg. Det har forresten hendt at vi har sovet middag sammen alle tre, men da lå han på brystet til Richard 🙂 Jeg snur og vrir meg veldig når jeg sover 😛

    6. Julie liker best å ligge i vår seng, da sovner hun enklest. Hun sliter veldig med å falle i søvn, og må alltid ha masse trøst og kos før hun klarer å sovne. Noen ganger løfter henne over i hennes egen seng. Men hun våkner jo en gang på natten for å få mat, og da er jeg alltid så trøtt at jeg gir henne flaske, mens jeg halvsover ved siden av hun,hehe. Vi sovner begge rett etter hun har fått mat, så da legger jeg henne ikke tilbake i hennes egen seng. Er så vant til at hun er der nå 😛 På dagtid sover hun bare i vognen. Hun liker å ha det trangt 😛

    7. Vi samsov mye den første månden, selv om jeg også var fast bestemt på at han skulle sove i sin egen seng. Grunnen til det var at jeg rett og slett var så utrolig trøtt at jeg ikke klarte å holde meg våken, sovnet uten at jeg kunne gjøre noe med det. Syns det var kjempedeilig å gjøre det sånn… Kvinner ruller aldri over barnet sitt i søvne, så det trenger du ikke bekymre deg over.. Det ligger en slags sperre i underbevisstheten. Jeg våknet mange ganger etter å ha sovet i samme stillingen i mange timer og da var jeg skikkelig vond i kroppen.
      Jeg mistet melka etter den månden, og savner masse å amme! Misunner deg masse for at du får gjort det:)

    8. Vi samsov også mye den første tiden… det var imidlertid ikke planen i utgangspunktet, men det bare ble sånn. En av grunnene var vel at jeg sovnet mens vi ammet, og noen ganger når hun sovnet ved matfatet så ville jeg ikke flytte henne for mye. Så da bare flyttet jeg henne litt høyere opp, og la hennes egen dyne over henne. Det er litt viktig at de har egen dyne så de ikke havner under dyna vår mens vi sover. Tror ikke man ruller over barnet sitt. Det er et instinkt der slik at man ikke gjør det. Men man sover ikke så tungt heller på denne måten, så det er best at ungen ikke sover helt inntil deg. Men oppe ved hodet ditt med sin egen dyne er det tryggeste;-)

    9. Vi samsover omtrent hver natt 🙂 Leon sover mellom oss, oppe med hodene våre med sin egen lille babydyne 🙂 Og verken jeg eller Aleksander sover såpass tungt at vi hadde rullet over ham, det er vanskelig å forklare, men tror det er et foreldreinstinkt hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg