Ammerutinen er inne. Smokk allerede?

Fikk spørsmål av Marthe om hvordan det gikk med ammingen, og da føler jeg at det passer fint å skrive om det i dette innlegget om smokk.

Jeg er da så heldig at jeg kan amme. Det tok rundt seks timer før Oliver godtok puppen, fordi han hadde vondt i hodet etter å ha blitt tatt med vakum (memo til meg selv: skriv fødselshistorie), men nå går ammingen bra. Det er faktisk så regelmessig mattid at jeg nesten kan si "nå begynner han å smatte for å få pupp snart" og så smatter og sutrer han litt noen minutter etterpå.

Det var fryktelig sårt i begynnelsen og jeg fikk sår på brystknoppen, men jeg lot puppene lufttørke med litt melk på seg, og nå går det bedre. Jeg tror han er flink til å få riktig grep når han dier for nå er det bare litt ømt, ikke vondt.

Men noen ganger når han er ferdig skiftet og ammet, og vi legger han i sengen, så sutrer han. Vi prøver å ta han opp for å få han til å rape, men det virker ikke som det er det heller. Jeg føler meg litt hjelpesløs når han ligger der og gråter. I håp om at han skulle slutte og gråte ga jeg han smokk. Og nå sover han godt. Det eneste problemet er om jeg lurer på om det er for tidlig med smokk?

Jeg mener å ha hørt at man helst skal vente med smokk, men så er det noen som sier at man kan begynne når ammerutinen er inne. Er ammerutinen inne når jeg har ammet i fire dager?


Så fredelig

9 kommentarer
    1. Joakim lå på nyfødt intensivavdeling sine 3 første uker. der ga de han smokk fra dag1. så regner med at det ikke er noe galt i det. de burde kunne sine ting der

    2. Så bra at ammingen går fint 🙂 Jeg ventet en stund med å introdusere smokk for Elias, og da ville han ikke ha den. Så jeg har tenkt å introdusere smokk til den lille i magen tidlig hvis ammingen går bra.

    3. Man må føle seg litt fram selv. Jeg stappa sutten i William når han bare var noen timer. De sier at man bør vente til amminga er i gang, i tillfelle han heller vil ha sutt og ikke pupp. Du kan nok trygt stappe i sutten du også 🙂 Den er hvertfall genial, og vil gjøre soving og kosing enklere, helt overbevist 🙂

    4. Vi har brukt smokk siden han var 3 dager gammel:) Det måtte bare bli sånn, for han hadde mega sugebehov.. Så hvis ikke hadde vi måttet bært på han 24 timer i døgnet..
      Det er jo fordi det kan ødelegge suginga hans at man helst skal vente en stund.. Men det ødela ikke noe her hvertfall:)

    5. Et tips når det gjelder å få ut rap; IKKE sitt! For da ligger kroppen din automatisk litt bakover, noe som gjør at baby’n ligger lent litt forover. Da kommer ikke rapen ut. Stå oppreist, eller len deg litt forover, slik at baby’n blir holdt heeelt loddrett. Da kommer som regel rapen med èn gang 😉 Hjelper også å dytte baby’n litt på rumpa, for da ristes luftboblene i magen til toppen av magesekken, og det er luft og ikke melk som kommer ut 😉
      Amalie fikk smokk fra ho var 3 dager, ho har ikke no problem med å skille smokk fra pupp 🙂 For er det som er risikoen. At de blir forvirra og begynner å sutte likt på pupp som smokk. Men det er bare til å holde øye med 🙂

    6. Lill Anette:

      Takk for tipset, det skal jeg gjøre neste gang 🙂

      Jeg tror det har gått bra hittil. Jeg gir han smokk om natten og hvis han klynker om dagen legger jeg han bare på brystet mitt, så blir han roligere 🙂 men synes det er litt skummelt i tilfelle vi faller ut av ammerutinen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg