Har du over 40 i feber med frostanfall og en steinhard ildrød pupp, har du ventet for lenge

Jeg kom hjem fra sykehuset i går. Halleluja. Endelig kan jeg fortsette med livet mitt som normalt igjen. Det jeg har lært av helgen er dette:

– ikke sovn med brystet ute når du ammer om du har det kaldt i rommet
– begynner du å få vondt i puppen, tøm det! Om det er babyen eller pumpe eller om du så må håndmelke, bare tøm det
– man kan faktisk forhindre at smertene i puppen blir til brystbetennelse, for i begynnelsen er det bare litt bakterier som man må få ut. Tøm og massere, tøm og massere.
– bruk ammeinnlegg i ull
– intravenøst over lengre tid er skikkelig ubehagelig og til tider vondt
– man kan og skal ringe legevakten for brystbetennelse med feber og frostanfall om det er lengre enn en dag til du kommer deg til legen

og sist men ikke minst:

– har du over 40 i feber, frostanfall og en rød, varm og steinhard pupp? Gratulerer! Du er nå for dårlig til at legen vil gi deg antibiotikapiller, og du må bli innlagt og få antibiotikaen intravenøst.


Kanskje du er så heldig å få en rosa knott på dryppet som meg

Vet noen hvor jeg får tak i ammeinnlegg i ull for en grei pris?

Kommer tilbake med noe annet enn brystbetennelse-innlegg senere. Hehe.

14 kommentarer
    1. Huff! Jeg kom aldri så langt jeg, fikk ‘bare’ tette melkeganger, som gjorde veldig vondt det og, men ikke noe mot det du har hatt!
      Jeg kjøpte ull-ammeinnlegg på apoteket, men det er jo ikke billig der.. Men jeg klarte meg med 2 par.
      Fortsatt god bedring, om du fortsatt har vondt da..
      Og ha en fin dag!!

    2. Så godt at du har kommet hjem 🙂 Jeg var også skikkelig dårlig, men høy feber og hard, rød pupp, men klarte meg med antibiotikapiller. Fikk det flere ganger jeg da, men de andre gangene skjønte jeg hva som var på gang, og fikk gjort noe med det tidligere. Gode råd du har skrevet 🙂

    3. Jeg bestilte ganske billige ammeinnlegg på sparkjøp. Jeg har knapt brukt mine da, men de er sikkert helt greie. Bestilte noen fine vaskekluter og flanellbleier og sånn derfra osgå 🙂
      Godt å høre at du er bedre!

    4. Jeg kjøpte ull-innlegg på apotek1 å der kostet det 150 for et par. Men får det sikkert andre plasser også 🙂
      God bedring, flott at du begynner å bli bedre. Å kan nå begynne deres hverdag som en familie, for det er helt fantastisk 😀

    5. Det koster over en hundrelapp, men det er bare å bruke ammeinnlegg mellom ullinlegget og puppen, og da trenger man ikke mer enn noen få par.
      Fåes på apotek eller babybutikker.

    6. Au! Føler med deg! Det er kjempevondt! Det verste med meg var at sykepleieren på barsel nektet for at jeg hadde fått betennelse! Hun sa “feber kan være så mangt, det er nok neppe brystbetennelse”. Jeg satt der med høy feber, skalv og svettet om hverandre, var kjempeslapp og to stein harde røde pupper! Au au! Ønsker deg god bedring 😀

    7. Vi sitter her og beundrer Oliver. Han er så søt.
      Vi gleder oss til dere kommer til Narvik, da kan vi være barnepiker.
      Hilsen Anna, Nora og farmor

    8. Håper du blir frisk nok til å komme i konfirmasjonen. Og jeg håper sengetøyet du fikk passer. Klem og god bedring til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg