Studentliv og baby

Fikk noen spørsmål om Oliver og studiene og da passet det fint med en update.

Utdannelsen
Jeg studerer jo for tiden Markedsføring og salgsledelse på Markedshøyskolen Campus Kristiania. Der har jeg to eksamener og én fremføring igjen på andreåret, pluss et tredje og siste år for å få en bachelor-grad.

Forelesning
Hittil har Oliver vært veldig snill i forelesning. Jeg blir sjeldent lenger enn tre timer i forelesning, men det mest fordi jeg er redd for at han skal begynne å bli grinete. Nå sover han jo bare, og om han er våken sitter han på fanget mitt og er stille med unntak av et nys eller to.

Deleksamen
Vi leverte den 6. mai deleksamen, som med sykehusbesøk helgen før, og en liten baby ble ganske stressende. Jeg og Morten er heldigvis gode under stress og vi har skrevet noen av våre beste deleksamener på under to døgn, så jeg er ikke redd for at vi ikke består. Jeg tror faktisk vi får en ganske grei karakter.

Separasjonsangst
Jeg lider litt av overdrevent morsinnstinkt, og separasjonsangst etter bare en time (det var forferdelig å være på sykehuset og ta masse prøver og undersøkelser når lille Oliver var på rommet med Roar. Spesielt ille var det når jeg kom tilbake og fikk vite at han hadde grått og grått fordi han var sulten og savnet mamma). Hvordan det skal gå med eksamen i juni når jeg ikke klarer å rive meg løs fra Oliver vet jeg ikke, men jeg håper jeg klarer å la Roar passe han de få timene eksamen foregår.

Kontinuasjonseksamen
Går eksamene dårlig (jeg har krav til meg selv på minimum C, men helst B) tar jeg de opp igjen til høsten.

Én framføring igjen
Nå i mai har jeg en framføring i Forhandling og Influencing der vi i en gruppe på tre studenter skal fortelle om påvirkningsvåpenet "Knapphet". Dette er plankekjøring om man har vært i forelesning (noe jeg har), så selve forberedelsene skal nok gå bra. Jeg vet ikke helt hvordan jeg løser det med tanke på selve framføringsdagen og Oliver, men satser på å gå innom Roar i lunsjen med en mett og god Oliver, dra på skolen og fremføre, og så hente Oliver igjen (heia skole i Oslo sentrum). Håper jeg klarer å være borte fra Oliver. Eller så får jeg bare ta han med og håpe at han klarer å være stille de ti minuttene vi framfører. Det burde egentlig ikke være noe problem, men det er litt risky å satse på.

Neste år
Om alt går etter planen fortsetter jeg med studiene neste år. Jeg har snakket med flere av foreleserene, og de stiller seg meget positivt til at jeg skal fortsette. På skolen jeg går på er det små klasser der man har god kontakt med foreleserne. De fleste forelesninger blir lagt ut på nett, så om man går glipp av en forelesning kan man fortsatt se hvilke temaer som ble tatt opp og hovedelementene. Siste halvår av bacheloren min er selve bachelor-oppgaven, noe som jeg tror skal gå greit ettersom det er opp til meg når jeg vil jobbe med det og arbeidstiden kan tilpasses Oliver.

Første pri
Første prioritering er alikevel Oliver, og selv om jeg er veldig innstilt på å klare og fullføre bacheloren vil jeg ikke gjøre det om jeg ser at det går ut over Oliver på noen som helst måte. Han er det viktigste akkurat nå, og man kan alltids ta opp igjen fag. Man kan ikke ta opp igjen Olivers første år.


Gladgutten på t-banen på vei til forelesning

Spør gjerne om dere har spørsmål. Jeg har vært elendig til å svare på kommentarer de første to ukene etter Oliver kom, men nå har det roet seg litt og jeg kan bruke tid på bloggen igjen.:)

7 kommentarer
    1. Så flink du! Jeg er selv kommet halveis i barchelor graden min i Medievitenskap på UiO. Men siden babyen kom i januar, har jeg tatt et år med mammapermisjon. Var litt smålei av studiene til tider, siden et emne jeg hadde jobbet masse med, gikk helt på trynet under eksamen..Arg, svarte litt lite på et eneste lite spørsmål og da gikk alt i dass…men men. Får ta opp eksamen i november/desember!
      Men siden du fikk babyen i april, skjønner jeg godt at du velger å fullføre dette semesteret 🙂
      Før vurderte jeg å starte igjen i august, men har heller valgt å begynne på nytt i januar neste år. Så da blir jeg akkurat et år etter de andre i 2008 kullet 😛 Du høres jo kjempe flink ut som får kjempebra karakterer. For min del går det mest i D’er. Men men. Så lenge jeg består så er jeg glad, begynner og bli ganske klar for arbeidslivet 🙂 I fjor ble jeg så lei av å leve på studentlånet og jobbe så mye som mulig på jobben min for å få litt ekstra penger 😛 I år er det jo rene luksus med stipend fra lånekassen, foreldrepenger og barnetrygd, hehe 😛 Men neste år blir det å leve på studielån igjen… men men 🙂 Det er jo bare en periode i livet, før en bra jobb (forhåpentligvis) kommer 😀

    2. Så flink du er :)!
      Jeg har tenkt mye på om jeg skal studere me baby neste år, men ombestemte meg så da blir det permisjon i 1 år isteden. Går 2.året nå og babyen kommer forhåpentligvis når jeg er ferdig med dette 🙂

    3. Hei! Jeg skal begynne på samme fag og samme skole som deg til høsten. Så jeg lurte på hvor mange fremføringer det er i løpet av første året, andre året og tredje året? Og hvor mange elever man skal fremføre for?

    4. Anonym: Så spennende, det blir sikkert kjempemoro 🙂 det er ganske små klasser, så det er ikke så mange å framføre for. Det er mest de som melder seg frivillige til å fremføre som må fremføre, så hvis du vil fremføre mye kan du sikkert gjøre det masse, men det er vel maks en fremføring i semesteret. Ikke alle fremføringer trenger alle å være med på (for eksempel de som man bare fremfører svaret sitt på en oppgave man har fått i timen).

      Håper det hjalp deg litt. Det kan jo variere litt fra hvilke forelesere du får, men den eneste som er ganske streng på at alle skal delta er Lars E. Olsen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg