Passbilde av baby

…er helt umulig å få til!

Fikk tips av Camilla om at Oliver trenger eget pass når vi skal ut og reise, så i går gikk jeg inn på politiets sider for å se på retningslinjene for barn og pass. Der står det at man gjerne skal ha med eget passbilde, ettersom det kan være vanskelig å få et bilde av barnet på biometrekioskene (fancy bildemaskin).

Så da prøvde jeg å ta et passbilde av Oliver.

Her er reglene jeg måtte holde meg til:

  • Fotoet skal være skarpt, riktig eksponert og i fotokvalitet
  • Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger
  • Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder
  • Fotoets størrelse skal være ca. 35 x 45 millimeter
  • Fotoet må tas rett forfra (fokuser på øynene), og mot en lys bakgrunn
  • Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge
  • Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake skal være minst 30 millimeter
  • Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår
  • Både hake, panne og begge kinn skal være synlige
  • Munnen må være lukket
  • Ved bruk av briller: Ikke farget glass, innfatningen må ikke skjule noe av øynene, det må ikke være refleksjon i glassene
  • Hodeplagg skal ikke benyttes på passbilder. (Capser, luer, hatter, hårbånd, skjerf etc.)

Jeg tok meg friheten å utheve de punktene som kan være vanskelige med en baby som er tre uker og noen dager.

Her er resultatet:

Vi har herved gitt opp og prøver igjen om en måned.

10 kommentarer

Siste innlegg