Kirke og dåpslokale booket – hvem ber man?

Yes! Jeg ringte kirken i dag og var så heldig å få både dåpen og kirkens festlokale på den datoen jeg ønsket. Det var kjempedelig! 

Jeg står bare igjen med et dilemma. I festlokalet har vi plass til rundt 40 stykker. Bare familien min er 40 stykker. Hvis jeg ber alle de jeg hadde planlagt, og de faktisk kommer, er det plutselig rundt 20 stykker uten sitteplass.

En annen faktor som gjør det vanskelig er at jeg har så god kontakt med én av fetterene mine, og siden han er enebarn skulle han være "onkel" for min. Han var på besøk hos meg når jeg tok graviditetstesten og var der til å se mitt gladsjokkede ansikt. Men jeg kan jo ikke be fetteren min, og ikke tante som er moren hans? Og jeg kan jo ikke be én tante, uten å be alle?

Hvis jeg endrer lokale må jeg ut med rundt fem ganger så mye i leie, pluss at vi må kjøre til lokalet fra kirken. Ingen andre av lokalene i gangavstand fra kirken er ledige.

Så spørsmålet mitt er dette:

Hvem ber man egentlig i dåp?

Alle kan selvfølgelig komme i kirken, men det er middagen jeg sliter med å få til.

Tråkker jeg noen på tærne om jeg bare ber Olivers onkler og tanter, besteforeldre, oldeforeldre, fadderne og mine to nærmeste venninner med følge til middagen?  


Dåpsbarnet

10 kommentarer
    1. Vi valgte å bare be nærmeste familie. Foreldrene våre, søsken, besteforeldre og oldeforeldre. Får litt dårlig samvittighet, men tror egentlig de fleste venter seg at det blir sånn 🙂 De har jo forståelse for at ikke vi har råd til å betale for så mange når vi er så unge. Det ble mer enn dyrt nok for så få som vi var – bare 16 stk.

    2. Du ber slektningene til Oliver. Altså som du sier, hans tanter, onkler, besteforeldre, oldeforeldre og faddere. Og evt. dine to nære venninner 🙂 Ingen blir fornærma over det. Til konfirmasjonen hans kan du jo utvide gjestelista, da er det litt mer “fritt fram” 🙂

    3. Vi bedde kun de nærmaste:) Å det er det du har skreve:) Er vel det som er vanligest, så trur ikkje du trakker noen på tærne;)

    4. I dåp så er det helt ok å “bare” be nærmeste familie. Egentlig syns jeg det er en uting at det de siste årene har blitt mer og mer vanlig med kjempestore dåpsselskaper. Det gjør det bare vanskelig for dem som ikke har så god råd, og det blir altfor mange folk til at dere foreldrene kan slappe av og nyte dagen til ære for gutten deres. Be dem du har lyst! Også fetter, selv om du ikke ber moren hans :-)håper dere får en fin dag!

    5. Sv: Ja, akkurat det vi hadde også, så da var det mer enn nok med de få vi ba 🙂 Er masse annet som koster penger også. Det forsvant mye småsummer her og der, som plutselig ble ganske mye :p

    6. Vi ba bare aller nærmeste familie i dåpen til Elias. Tror vi var 15 stykker. Det holdt det syntes vi 🙂 Var hjemme hos foreldrene mine siden vi var midt i flytting. Der vi bor nå har vi bedre plass, så denne gangen skal vi ha det hjemme 🙂

    7. Dette var litt av grunnen til at vi droppet hele dåpen.. Det er jo så vanskelig å sette en grense for hvem man skal be. Men jeg synes at du godt kan sette grensen der du nevner. Det er jo oliver sin dåp, og da er det jo egentlig naturlig at hans nærmeste får komme. Det er sikkert noen som blir skuffet, men jeg tror nok ikke at noen blir fornærmet av den grunn 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg