Reise med baby? Hjelp!

Ok, nå er det booket og betalt (av André enn så lenge) billett til Narvik i slutten av måneden. Nå sitter jeg og lurer på hvordan jeg skal gjøre dette.

Bilsete
Utfordring: Skal jo helst ikke sendes som baggasje, ettersom den kan få en brist som gjør den usikker ved en eventuell krasj (samme grunn som at man ikke skal kjøpe brukt bilsete, fordi det kan være svekket og derfor ikke like sikkert).
Spørsmål 1: Kan man ta bilsete med som håndbaggasje?

Vogn
Spørsmål 2: Hvor har man babyen etter at vognen er sjekket inn? Bæresele? Hele turen gjennom sikkerhetskontrollen, til gaten og på/av flyet?`Er det så bra for en tre mnd gammel baby? (I mitt tilfelle tar jeg ikke med vogn, men har et bilsete som kan slås ned slik at det ikke belaster ryggen til Oliver å ligge i det).

På flyet
Spørsmål 3: Får spedbarn eget sete? Et sted de kan ligge? Jeg mener å ha sett en vognbag helt foran i flyet en annen gang jeg reiste. Greia er bare at jeg må i billettskranken å be om en "null kupong" til Oliver før vi går på flyet, fordi vi reiser på id-billett. Hvis de ikke vet at Oliver skal være med før en time før avgang, hvordan rekker noen å fikse sånt da?

Ting jeg vet: Jeg tar med slyngevuggen. På den måten trenger vi bare å ta med et tøystykke og dørkarmkroken, så har vi både seng og en vogn-erstatning på hytta.

Jeg har ikke koffert. Memo til meg selv: Spør mamma om å låne en av dem


Eller kjøpe en slik for 499 kr? Ønsker meg en sånn.

Jeg er glad for at jeg får "øvd" meg litt på å reise med baby. Jeg tror det hadde blitt en del stress om vår første flytur med Oliver skulle vært til utlandet.

10 kommentarer
    1. Han får ikke et eget sete nei. Du får et belte når du går inn på flyet som du skal feste til ditt. Så han skal sitte på fanget ditt når dere må ha på belte.
      Jeg har sett folk som har brukt babybag som de ligger å sover i inne på flyet. Har også sett bilstol. Du kan jo reservere et ekstra sete på flyet til å ha bilstolen i da 🙂 siden den er det jo ikke plass til på gulvet. og bag kan være tungvindt og bære inne på flyplassen kanskje? men bæresele er det jo kjempe mange som bruker da! Men jeg hadde valgt bilstol hadde jeg hatt barn, og vært deg. da blir den ikke skadet (evt), og han har noe å sove i!

    2. Heisann:))
      Tok flyet med min sønn første gang da han var nesten 3 mnd:)
      Til vognen får du kjøpt en pose, den har glidelås osv, denne kan du så bruke hver gang du reiser, og vær smart, når du pakker vognen nedi så ta også å putt litt annet stasj nedi, denne blir ikke veid sammen med resten av bagasjen;)) Jeg sparte meg for mye unødvendig overvektsbetaling;))
      Ta å send sete sammen med vognen dersom du klarer det. Får på flyet må du ha ham på brystet hele turen, i bæresele er det letteste!!!
      Jeg ville ringt flyselskapet, for dersom de vet at det er spedbarn med kan det være trykket i kabinen blir gjordt om for å skåne babyen din:)))
      Ha en strålende tur:)) Han min hylte og skrek helt til vi kom så langt at setebeltelyset ble slått av, da sov han helt til vi landet, og skrek like mye igjen;)) så ha på en god deo, for svetting blir det;))

    3. Skal du ha bilsete med på flyet og la Oliver sitte i det må du betale plass (barnepris?) for babyen… Babyer reiser jo gratis frem til de er to år, men da må de sitte på fanget. Vognbagene du har sett er visst kun for interkontinentale flyreiser 🙁 Bilsete som håndbagajse avhenger av dimensjonene på det, spør flyselskapet!
      Bæresele er kjempefint å ha på reise! Vi har også kjøpt en paraplytrille som vi kan ta med helt fram til flydøra (hvis man tar av kalesjen), men det er vel mer aktuelt for dere om et par måneder.
      Ved avgang og landing kan baby få vondt i ørene, men det skjer ikke hvis han ammer. Evnt kan du ha med saltvannsdråper til nesen hans (men da gråter han kanskje enda mer?).
      Ha for all del med nok bleier i stellevesken. Alexander hadde fyllt tre bleier allerede før vi var kommet ombord på flyet på hans første reise og jeg hadde bare pakket fire bleier… Ble rimelig stresset da!
      Og husk at det er lov til å stille seg først i køen for ombordstigning når du reiser med baby, slik at dere får satt dere ned før alle begynner å knuffe 🙂
      Og så er det greit å kle på babyen behagelige klær som er lette å ta av for å skifte på ham! Man skal være litt av en akrobat for å skifte bleie på en baby ombord på flytoalettene (som regel er det også bare et av toalettene som har stellebord – en skikkelig farlig, glatt plate uten sikring…)

    4. Et tips er å leie bilstol i Narvik så slipper du å drasse det med. Biltilsynet leier ut gratis mot et lite depositum, evt bruker også barneutstyrsbutikker å leie ut babyseter.

    5. Pappa har fått tilbake reisesengen som vi har hatt her til Nora og Anna. Det er den samme som dere brukte som barn. Der er dyne, pute og nytt sengetøy. Alt klart til Oliver kommer på besøk.
      Den er sammenleggbar, og kan også tas med på hytta.
      Vi gleder oss til dere kommer.
      Klem fra farmor

    6. Jeg vil også anbefale å låne sete der oppe. Er bare styr å ta med seg eget.. Vi har lånt på biltilsynet når vi har vært i vadsø. I Bogen hadde pappa med seg et sete hjemmefra i bilen.
      Det er jo supert med den hengevugga deres, så slipper dere å ta med vogna.. Vi har alltid måttet ha med vogna, sånn at Daniel har hatt et sted å sove på dagen (det er så vanskelig å få han til å sove i sengen på dagen).
      Jeg reiste alene med Daniel i fjor sommer til både bogen og videre nordover til Vadsø. Det gikk veldig fint!! Jeg hadde han i bæresjal på flyplassen. På flyet satt han på fanget mitt, og jeg ga han pupp på vei opp og ned. Hvis det er ledige plasser i flyet, så er de som oftest snille og ordner så du får et ledig sete ved siden av deg. Det er veldig deilig å ha litt plass til å legge han hvis du f.eks. skal ha opp noe fra veska..
      Hvor lenge skal dere være? Daniel og jeg reiser til Bogen 2 august. Hadde vært hyggelig om dere også er der da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg