Om ufordragelige småbarnsforeldre med barnevogn

Herregud noen småbarnsforeldre med barnevogn tar virkelig ikke hensyn. Ikke til andre med barnevogn en gang.

For et par uker siden tok vi bussen fra Lamberseter sammen med Christina. En vogn var inne på bussen og to skulle på. Dette er vanligvis ingen problem, men den ene dama nektet  å sette vognen rett, sånn at man vogn kunne stå mellom de to andre vognene. Det endte med at jeg måtte stå nesten inntil bussdøren, uten noe å holde meg i, og sperret for at folk kom seg av og på.

Jeg, Christina og paret med barnevogn som stilte seg slik at jeg skulle få plass stod og så på hverandre og ristet på hodet. Det virket som om ingen riktig forstod hvorfor damen nektet å gi meg plass.

Lesson # 1 – Det er plass til tre vogner på bussen, og du ser ut som en dust når du får andre med barnevogn til å stå helt inntil døren istedenfor å gi dem plass.

Så, her om dagen skulle jeg gå på banen, og stiller meg på siden sånn at folk skal komme seg av vognen. Når folkene har gått av, avskjærer plutselig en annen dame med barnevogn meg, og stiller seg på skrå inne i t-banevognen (!). En annen dame som stod der fra før måtte derfor flytte seg for at jeg skulle få plass, siden den uhøflige barnevogndamen tok like stor plass som to barnevogner.

Vel, det slo tilbake på henne, for når hun skulle ut sleit hun veldig siden hun stilte seg på skrått, og måtte snu og lirke vognen sin mellom stangen i midten av vognen og dørene, og hun rakk så vidt å komme ut før dørene lukket seg.

Lesson # 2 – Ikke still vognen på skrå i en t-banevogn. Ikke får andre barnevogner plass, og det kommer tilbake og biter deg i rumpa når du skal av.

I dag tok jeg bussen til sentrum og enda en dame hadde null folkeskikk. Når det er én vogn på bussen kan man jo stå langs med bussen inntil veggen slik at folk kommer seg forbi, men kommer det en vogn til, må man stille vognen på tvers. Det finnes to måter å stå på tvers av en buss. Damen som stod ved siden av meg klarte ikke å ressonere seg fram til den riktige måten. Hun stilte seg på tvers av bussen, med håndtaket rett ut, mens hun satt på setet på andre siden av bussen og holdt i barnevognen.

Ingen andre passasjerer kom forbi og barnevognsdamen tok ikke hintet. Alle som gikk på foran i bussen ble stående og se på damen som hadde laget en sperring på tvers, og kom ingen vei. Det som skjedde til slutt var at en dame måtte bare gå borti hånden på damen for at hun skulle slippe vognen, og deretter flytte vognen for å komme forbi.

Lesson # 3 – Du trenger ikke å bruke hele bredden på bussen bare fordi du har en barnevogn, og de fleste håndtak på barnevogner kan slåes opp eller ned, slik at folk kommer seg forbi. Du ser ikke bare ut som en dust når du sperrer for alle uten å en gang beklage for at du er i veien, men du er ganske dust.


Foran – riktig måte, bak – feil måte.
4 kommentarer
    1. Helt utrolig hvordan noen ikke tar hensyn i det hele tatt! De med barnevogn, er jo de som burde forstå frustrasjonen best!

    2. Akkurat derfor jeg prøver å unngå kollektivtrafikk 😐 Kjedelig at det skal være sånn, for noen ganger MÅ jeg ta buss, trikk eller t-bane…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg