Dåp: faddere vs. gudforeldre

Roar har vært så smart å spørre alle fadderne om de vil være gudforeldre. Noen tenker kanskje (som Roar): Hva er forskjellen på faddere og gudforeldre? Siden Roar ikke forstod det når jeg forklarte det til han har jeg lett opp noen definisjoner: 

Fadder: Sjølve fadderansvaret handlar om trusopplæringa til barnet, ikkje om andre forhold. Det er ei ære å verte spurt om å vere fadder. Mange gonger vil fadrane tilhøyre den nære familien og representere ulike generasjonar. For andre er det naturleg å velje vener av familien. Nedre aldersgrense er 15 år, og fadrane må enten vere medlemar av Den norske kyrkja eller eit kyrkjesamfunn som ikkje forkastar barnedåp. Den døypte skal ha minst to, og høgst seks fadrar.

Gudfar: mann som bærer et barn til dåpen, mannlig fadder.

Luefadder: ein fadder som tek av dåpslua før dåpen, enten i kyrkjebenken eller ved døypefonten.

Gudforeldre og luefadder er eldre skikker, som ikke er like vanlige i dag.

Siden en gudfar/gudmor er den som skal bære dåpsbarnet til dåpsfontenen, er Roars definisjoner er lite problem, fordi vi har bestemt at det er meg eller Roar som skal bære Oliver. Vi kunne uansett ikke hatt fire personer som bærer han opp samtidig, så jeg vet ikke hvordan han hadde tenkt til å løse det.

Jeg fikk helt sjokk når Roars farmor så på det som en selvfølge at søsteren til Roar skulle bære Oliver opp til døpefonten siden han hadde bedt henne være gudmor og ikke fadder, og fortalte hvor mye hun hadde gledet seg til at Veronica skulle bære Oliver i kirken. Jeg følte meg kjempeslem som måtte "nedgradere" samtlige gudforeldre til faddere, siden det er jeg eller Roar som hele tiden bærer Oliver.


Dåpsbarnet og rotepappaen

Visste du forskjellen på gudforeldre og faddere?

Kilder: http://kirken.no/ og ordbok http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=for%F8vrig&ordbok=begge&s=n&alfabet=n&renset=j

6 kommentarer
    1. Jaaa viste det 🙂
      Oppi hodet mitt skal gutter ha gudmor og jenter gudfar…får slik har jeg og brødrene mine det, og når hodet mitt er slik må jo ungene mine ha det slik også 😉
      Nr1 har kun gudmor og luefadder…(faren villa ikke ha flere faddere.. #%!)
      Nr2 skal ha minst 3stk!

    2. Nei, det var jeg faktisk ikke klar over, hehe. Jeg vet ikke om det er forskjell mellom nord-norge og her i oslo. Men der oppe heter det ikke fadder (som jeg har forstått det, ihvertfall der Daniel er fra), kun gudmor og gudfar. Så Daniel kaller fadderne for gudmor og gudfar, mens jeg kaller de faddere, hehe.
      Men det var Daniel som bærte henne opp, så alle er jo faddere selvom, selvom de kalles gudfar/gudmor av Daniel på nord norsk.

    3. Har ikke tenkt over forskjellen før. Da Elias ble døpt var alle brødrene våre faddere, og den yngste broren til Richard bar han. Dvs. at han er gudfar til Elias da..? Har ikke tenkt over hvem som skal bære Linnea, men har bestemt faddere. Hun skal døpes om tre uker – må snart begynne med litt planlegging 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg