Hvorfor vi er blakke: Konspirasjon mellom NAV og Lånekassen

Nå er det snart en måned siden vi budsjetterte med å få stipendet mitt fra Lånekassen og jeg har enda ikke fått det. Grunnen til det er at jeg har Oliver. Virker sært? Ja, jeg er helt enig, men her er saken:

1) Lånekassen vil ikke gi meg noen penger (ikke en gang vanlig stipend) uten at vi har fått bekreftelse av NAV på at Roar ikke har permisjon samtidig som jeg studerer.

2) Vi sendte inn søknad til NAV om gradert fedrepermisjon for to måneder siden.

3) Så sender NAV brev om at vi må sende inn inntektsopplysningene til Roar, noe sjefen hans gjør samme dag.

3) Etter to uker har vi fortsatt ikke hørt noe fra NAV og jeg ringer og spør hva som foregår. Det viser seg at NAV har mistet inntektsopplysningene til Roar. Jeg spør dem om de kan bruke de som vi sendte inn i februar, men det gikk ikke an – vi måtte sende inn skjemaet på nytt (for tredje gang). Noe vi gjorde samme dag.

4) NAV presterer å sende meg en melding der de "viser til samtalen" og sier at hvis Roar skal ha gradert fedrepermisjon må vi sende inn skjema om dette (som var det første vi gjorde). Jeg får ringt og bekreftet at de har mottatt dette, og at det bare var inntektsopplysningene de trengte. 

5) To uker etter det hadde vi fortsatt ikke fått noe svar, så jeg ringte igjen og spurte hva som foregikk. Etter å ha blitt satt over og sittet i evig lang telefonkø får jeg vite at svaret ble sendt den 26. august.

6) Nå, nesten en uke etter, har brevet fra NAV enda ikke kommet.

Såå jeg holder mildt sagt på å gå på veggen av både NAV og statens lånekasse for utdanning. Hadde det ikke vært for at vi har verdens snilleste foreldre som hjelper oss med dåpen, hadde vi ikke hatt råd. Roar har ikke en gang dress til dåpen og vi har ihvertfall ikke råd til å kjøpe det. Alle våre reserver er brukt opp (unntatt den i boken) og de gangene vi har gulost er når Anita (svigermor) har kjøpt den til oss. (Når pengene er borte er Norvegia luksus).  

Snart flyr Julie i flint og jeg skjønner ikke hva NAV, eller eventuelt posten driver med? Et brev kommer vel fram neste dag?

10 kommentarer
    1. Uffda, jeg håper dette ordner seg snart. Skulle ønske jeg kunne hjelpe, men jeg lever selv på lånekassen 🙁 Det er ikke riktig at dere må vente så lenge på de pengene! Jeg kjenner jeg blir provosert her jeg sitter.
      Skulle også ønske det var en eller annen myndighet som kunne filleriste de litt når det ikke skjer noe!!
      Håper allikevel at dere har en veldig fin dag videre. Smiiil fra Tromsø 🙂

    2. Vi har AKKURAT samme problem som deg!!!!!!!! Vi sendte inn gradert søknad om pappaperm for pappa Håkon i midten av MAI… Jeg sendte søknad om foreldrepenger via lånekassen, men der fikk jeg brev tilbake om at jeg måtte legge ved svaret fra NAV. Men nå har det seg slik at de idiotene på nav ikke har sendt oss noe svar, så jeg har ikke fått penger av lånekassen siden juli. Fikk (18.000) kr fra nav i juni og juli, så det hjalp jo på da… Men får ikke penger før nav kjapper seg litt! blir gal!

    3. uff, skjønner hvordan dere har det.. her og begynner det å bli ganske så tomt for penger, vi og har foreldre som heldigvis vil hjelpe oss med barnedåpen og litt med leien slik at vi får beholde leiligheten:)
      Får håpe ting ordner seg snart da! 🙂

    4. Har også hatt problemer med NAV. De spurte om en ny terminbekreftelse for at jeg kunne få engangsstønaden. Det er altså bare for å se at jeg fortsatt er gravid. Leverte den inn en torsdag, og fikk beskjed om at pengen kom til å komme begynnelsen av uken etterpå. Men pengene kom ikke. Jeg ringte på slutten av uken, og de sa at papirene ikke var behandlet enda. Så ringte jeg igjen begynnelsen av uken etterpå, og da sa de at de ikke kunne finne papirene (!!). Og så ble de sur på MEG siden jeg ikke hadde kopi av papirene. Men de skulle lete litt mer om de kunne finne igjen papirene, og to dager etterpå var pengene komt inn på kontoen min.
      Viktigste du gjør er å ringe til de og mase! Eneste måten til å få de til å gjøre noe på. Sløve folk, bruker 3 kvarter på å svare på telefonen..

    5. Silje91mamma: det er helt sinnsykt. Jeg har ringt dem masse nå og de sier at papirene er på vei. De måtte visst til intern godkjenning først, så når hun sa at de var sendt, mente hun at de var sendt til noen andre i NAV. Som om det hjelper meg :S men i går sa hun at de hadde blitt sendt til oss, så håper de kommer snart. Bare kjipt at NAV konstant bruker B-post.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg