Vi betaler 12000 kr i husleie, men lån får vi ikke

Slike saker som dette gjør meg så sur: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10041375 

Bankene har strammet inn:

Vanskeligere for unge å få boliglån

Alle de større bankene oppgir at de følger de nye, strengere retningslinjenene for utlån. Unge er avhengige av foreldrehjelp eller oppsparte midler for å få kjøpt sin første bolig.


 

Det er akkurat som sertifikatet. Har du ikke foreldre som betaler skal det godt gjøres å komme noe sted. Hva med oss som jobber selv? Hva med oss som ikke har foreldre som betaler for sertifikatet? Som ikke er interesserte i å kausjonere med huset sitt?

Jeg og Roar betaler nesten 12000 kroner i husleie i måneden, men fortsatt mener bankene at vi ikke kan betjene et lån? Det er jo latterlig! Og maks tre ganger årslønnen? Går jeg ut med en fin begynnerlønn etter bacheloren får jeg én million i lån. Det blir ikke mye barnerom av det.

Jeg har ikke mye, men jeg har en BSU-konto som jeg setter inn på når jeg har penger til overs. Siden jeg flyttet hjemmefra har det vært få innskudd, og jeg er LANGT fra 10% av kjøpesummen på noen som helst bolig.

Nei, jeg får bare stålsette meg på å betale 12000 i måneden på noen andres boliglån en god del av livet mitt. Sukk.


“Bo på rom med mamma og pappa til jeg kommer i tenårene? Skeptisk”

17 kommentarer
    1. Vi slet også med og få hus lån.. DNB (og Posten) og en bank te jeg ikke husker navnet på.. NIKS,dere får ikke noe lån.. Da må dere ha 10% av kjøpesummen.. Ja jøss..
      Hørte med Sparebank1 her i Notodden, NULL PROBLEM.. Der fikk vi 100%.. Førstehjemslån..
      Da fikk vi 1.350.000kr..Ennå kunne vi få mye mer….

    2. Du kan få ene boliglånet vi har;) 2 leiligheter og et (arvet) hus..Prøver å selge ene leiligheten, men det er jammen meg ikke lett, i disse skremseltider, i boligmarkedet. Gleder meg til vi er kvitt den!
      Vet ikke hvordan det funker i Oslo, men jeg har flere venner her i Bergen, som har førstehjemslån via Boligetaten. Da dekker de, og går “god” for kjøpesum opptil 1 mill (hvis ikke jeg husker feil), og så låner en resten via sin bank (leiligheten kan koste maks 1.850 000,- inkl fellesutgifter). Dette er for å hjelpe unge ut i boligmarkedet.
      Synes jo det er regelrett skandale at dere ikke får lån, med tanke på hvor mye dere betaler i husleie. Leiligheten vi bor i, betalte vi 1,9mill for, og betaler rett over 9000kr per mnd, inkl renter og avdrag. Og for 12000kr, så kan dere betjene et stk svært lån!
      Jeg stemmer for at du gjør som du skrev i et gammelt innlegg, og flytter til Bergen. Jeg skal passe på deg/dere, jeg;-)

    3. Glemte å tilføye en liten ting..
      Når vi tok lånet på leiligheten vi bor i, så var renten på topp, og vi betalte 15-16000kr på lånet hver mnd (grøss). Og så dalte renten, og det ble bedre tider;)
      Så det må en jo legge inn i beregningene, plutselig går renten rett til pokkers igjen (håper det skjer om 10 år+++, hehe).

    4. Det er uhørt dyrt for førtsegangsetablerer og unge generelt.
      Jeg vet ikke hva som skal til, men på tross av at jeg er “liberalist” (sosial-liberalist?) så mener jeg myndighetene i større grad må hjelpe unge mennesker i etableringsfasen med rimelig husvære.
      Gjerne i minst 5 av de første årene slik at de har en mulighet til å bygge seg opp noe egenkapital.
      Forvørig henger ikke boligpris sammen med den reelee produksjonsverdien (tenker da ikke “markedsverdi”) i pressområder, og det burde være mulig for det offentlige å tre støttende til uten for høye kostnader (via “selvkost”).
      Forøvrig er jeg selv en av de som har betalt “dyrt” for bolig, og fikk et ikke ubetydelig “etterslep” mht gjeld :-/

    5. Lill Anette: Ja :/ det er tunge penger, spesielt når vi vet at det ikke går til eget lån en gang. Det er så teit av sånne artikler å skremme unge folk som vil ut på markedet. Jeg sitter og tenker at det er nytteløst.

    6. The Løberg: Ja, kanskje Bergen er stedet å bo. Vi har siklet litt på noen leiligheter en kort togtur unna “mommo og besten” og en kort busstur unna “bestefar og bestemor”, men med sine to millioner kan vi vel se langt etter det.:/ selv om jeg er helt sikker på at vi kunne hatt lånet sammen jeg og Roar. Kanskje når jeg kan søke en bedre jobb etter permisjonen *drømme*

    7. PK: De forsvarer det jo med at det er risiko for at de unge ikke kan betale, men jeg ser ikke hvordan det skal hjelpe de unge å betale på lånet ved å betale 10% av kjøpesummen. Det jeg trenger er jo bare muligheten til å få et førstehjemslån basert på at jeg har en fast jobb, og at om jeg ikke betaler så tar de huset mitt – det huset jeg har fått låne 99 % av (om jeg bruker BSU-oppsparingene mine). Og så står det i artikkelen “hvis dere sparer 20 000 i året på BSU…” hva i?? Da er man jo nesten TI år unna når man begynner å spare hvis man ønsker seg noe på f. eks 1890000. Og jeg klarer ikke å spare så mye med leieprisene nå til dags. Latterlige regler.

    8. Har dere vært å hørt i flere forskjellige banker?
      Vi gjorde det, og noen steder fikk vi andre steder ikke, og det var stor forskjell på hvor mye vi fikk også. MEN så var vi eldre enn det dere er da.. Og ferdig med utdannelse.. men det er verdt forsøket og ringe rundt å høre.
      Og husk å ta med bevis på at dere betaler så mye dere gjør i husleie! (hvordan er foresten det mulig? trenger dere virkelig så dyrt sted å bo???) Når vi bodde i oslo leide vi en stor leilighet for 8500, midt på Grünerløkka..
      Når vi søkte om lån sa de at vi måtte ha betalt den leia i over 1 år for at det skulle bevise at vi var betalingsdyktige.

    9. myruin: en av hovedgrunnene til at vi ikke får lån er fordi jeg fotsatt er student, men jeg har jo garantert jobb etter permisjonen (men kun ekstrahjelp skriftlig, heltid har distriktsjefen sagt at det “alltids er”, noe som bankene ikke kan ta som en sikkerhet). Men jeg betaler jo fortsatt like mye i husleie, så det er litt ergelig.

      Vi bor i bunnen av holmenkollen, derfor det er så dyrt. Jeg vil flytte en kilometer eller to over grensen til akershus, for der får vi nesten dobbelt så mye for samme pris. Men aller helst vil jeg jo kjøpe en leilighet.

    10. jeg skjønner din frustrasjon jeg altså!
      Men ta den jobben det er å ringe litt rundt å høre. Det kan være at man plutselig får napp et sted, og får lån man kan leve med!!

    11. Det er tøft å etablere seg nå, men vi har faktisk vært der alle sammen. Kanskje ikke akkurat samme problemstilling, men mine foreldere hadde bare en hytte uten innlagt vann full av mus. Pappa og jeg fikk krakket i hodet og måtte selge med en årslønn i tap for å overleve. Vi klarte aldri å kjøpe eget. Heldigvis klarte André og jeg det til slutt, men på et sted langt utenfor Oslo. Vi har ikke råd til å kjøpe det samme i Oslo. Litt av det du skriver viser bare at du har vært priviligert…

    12. Vi fikk heller ikke lån til å begynne med… fra bankene.
      Vi har 3 barn og de regnet på SIFO modellen at vi skulle bruke et visst beløp i måneden. Da hadde vi ikke sjanse for å få 500 000kr i lån engang.
      Vi har betalt 8500 kr måneden nå i flere år, og vi har hatt nok penger til å sitte med gjeldfri bil og båt. Men vi kan visst ikke betale 9000kr måneden i boliglån – når vi i tillegg har 2 leiligheter i huset hvor vi får inn 9000kr pr mnd..? Hææ..?
      Vi snakket med en bekjent av en gammel klassekamerat som var i Bandidos og han lånte oss penger til å bygge huset. Så, når det var ferdig – og bankene kunne se at vi fikk inn 9000kr pr mnd i leie + at de hadde et ferdig hus de kunne ta pant i.. ja først da ville de låne oss pengene.
      Vi lånte rett over 2 mill fra han i Bandidos i litt over 3 mnd (tiden det tok på bygge huset). For det betalte vi 80 000kr i renter. Det er ikke billig – men det var det som måtte til for å få lånet.
      Nå betaler vi ned 18 000kr pr mnd til banken… egentlig bare på trass – for at de ikke skal tjene så mye på å låne penger ut til oss. Jo raskere vi betaler ned, jo mindre tjener de.

    13. eeeh.. Jeg vil advare mot forrige kommentar. IKKE LÅN PENGER AV BANDIDOS! Gud, hvem i huleste LÅNER PENGER AV BANDIDOS?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg