Mamma kaller det krabbing

Oliver har blitt så flink til å komme seg rundt. Jeg er ikke helt sikker på hvordan han gjør det alltid, men jeg tror det er en blanding av å snu seg fra mage til rygg og omvent og endre retning med hendene sine underveis. Jeg legger han ofte under babygymmen på den ene enden av krabbematten hans, og så skriver jeg litt på deleksamen før jeg finner han slik:


Da har han begynt med å snu seg fra rygg til mage og deretter kommet seg på mystisk vis på helt andre enden

Krabbing/åling, uansett hva vi kaller det er det en ganske så stolt mamma som legger han tilbake på aktivitetsmatten igjen.

Når er det vanlig at babyer begynner å krabbe/åle? Hva kaller man denne framkomstmåten som Oliver har brukt egentlig?

8 kommentarer
    1. Så flink da:-D Husker ikke helt hvor gammel Kim va da jeg begynte å finne han på andre plasser, enn jeg la han fra meg:-) Men det kan jeg finne ut! Er vell som du sier, at de snur seg fra mage til rygg og omvendt, å med litt armer å bein, så gjør det at de flytter seg:-) Neste skritt da er at de begynner å åle seg, somregel først bakover, så fremover:-) SÅ kommer krabbinga, da er de oppe på alle fire:-) Men alle regler har unntak! Noen unger hopper over noe, eller bruker kort tid, eller lang tid på noen av tinga. Kim åla seg helt til han var 12 mnd, SÅ kom krabbinga:-) Men jo lenger de åler seg/krabber jo bedre er det, med tanke på utviklinga av barne hjerna:-) Sier fysioterapauten til Kim:-)! Ha en fin dag!!

    2. Nikolas gjør akkurat det samme! Ruller rundt og snur seg 360 grader rundt. Han skubber også seg bakover. Det sa fysioen hans var ett tegn på at det kan være 4-7 uker før han lærer å reise seg opp i krabbestilling samt å krabbe fremover. Første tegn er skubbing bakover og rotasjon 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg