Ferdig kontrollert for denne gang – 6/7 måneders kontroll

Da har Oliver vært på kontroll hos både lege og helsesøster og han er som legen sa “mer enn godkjent”.

Slik er målene per dags dato:

Lengde: 69
Vekt: 8550

Vi har også lært at han IKKE får sitte slik:


Fy på mamma.

Jeg trodde de kunne sitte når de klarte å sitte “på egen hånd” og han klarer jo forsåvidt det, men han kommer seg ikke dit selv enda, så da kunne han BARE sitte på mammas fang, slik at jeg kjenner om han blir sliten. Turte ikke spørre om å la han stå en gang, for sitting var visst fy-fy. Så da får vi bare vente til han kommer seg opp selv, akkurat som de fleste blogglesere sa (jada, jada, dere har alltid rett). MEN jeg slutter ikke helt med ståingen, for det er så enkelt å få på han strømpebuksen når han står i noen sekunder. Helt obsternasig kan man vel ikke bli heller.  

12 kommentarer
    1. Heilt ærlig så synst eg alle er altfor hysteriske når det kjem til å la ungen stå masse på beina og å sitte :p Elias stod på fanget vårt over lengre tid i strekk heilt ifra han var to mnd gammal, for da ville han opp å stå heile tida. Legen sa da han var fire mnd at vi ikkje måtte la han stå mykje på beina, men herregud, ingen skade skjedd og dei gjer ikkje meir enn det dei kan 🙂

    2. Tror det er litt mye hysteri rundt det der ja! Nora får bade sitte å stå på fange mitt, og hun elsker det. Merker jo veldig fort når hun blir klar, så tviler på at hun kommer til å få noe varig meen av det ; )

    3. Seier meg enig her. Det kjem heilt an på kven du spør. Vi slutta å la Mia stå i fanget då andre fekk beskjed av helsesøster at det var fy-fy. Så spurte vi vår eiga helsesøster neste gong vi var der. Ho lurte på kor vi hadde fått vite det, og når vi sa ei anna helsesøster sa ho berre at ein ikkje måtte høre på alt som blir fortalt. Så har vi verdas beste helsesøster som ikkje er fanatisk, men ber foreldre stole på seg sjølv. Men sjølvsagt, alt med måte!
      Som ufaglært innen helsesøsterfaget, men som mamma: La Oliver både stå og sitte litt viss det er det han har lyst til. Neppe den største feilen vi kan gjere som foreldre 🙂

    4. ALT MED MÅTE! Vi fikk også beskjed om at han ikke skulle sitte slik før han kom seg opp selv, men vi hørte ikke på det, for han elsket jo å komme opp. Og sånn har det vært med flere ting, og han begynte å gå når han var 9 1/2 mnd. Så så lenge han ikke sitter så lenge tror jeg ikke det gjør noe..

    5. Vi fikk beskjed på 4 mnd kontrollen (av fysioterapeut) at det er helt ok om ungene vil stå og hoppe på fanget vårt. Dette styrker skjelettet deres. Men hun sa også det at da vi er slitne i armene av å holde ungene, da har ungene stått og/eller hoppet nok.

    6. Jeg har da overlevd.. Jeg satt,stod osv mye før jeg kunne det..
      Var en av grunna at jeg var så sterk i kroppen det 🙂
      Ana får sitte på fanget og i vippestolen (der ligger hu egentlig på en måte men)
      Hu står på fanget vårt osv..
      Men er nok alt med måte bare..
      Skal man høre på alt som er så blir man jo helt tullerusk oppi knollen da jo..
      Ikke vits og sette unger te verden da…. Ikke bra det eller..

    7. Ja, veldig kjekt å treffe så mange som er like opptatt av graviditeten som en selv:) Man kan jo ikke få snakket nok om ultralyd, legebesøk & andre relevante emner, så greit å dele det med noen som er like interessert=)
      Håper du har/har hatt en super torsdag:) Klem klem

    8. Fysioen til Nikolas sa at jeg aldri må sette han i sittende stilling på gulvet om han ikke har klart å komme seg dit selv. Dette er fordi mange barn som bare bli satt på gulvet skjønner ikke hva de skal gjøre. Å mange kan bli rumpeaker! Hehe.. Det var forklaringen. Men jeg fortalte at vi har kjøpt Nikolas hoppehuske.. Der står han å hopper å styrer i 20 min om gangen. Han gir ikke uttrykk for at han er sliten heller, men vi tar han ut etter 20 min pga ryggen. Ellers har hun aldri sagt noe om at han ikke skal kunne få stå eller hoppe litt.. 🙂

    9. Hun Beate hun Beate, hehe. Akkurat det samme sa hun til meg, jeg holdt bare ut i to dager. For Julie ble kjempesint av å kun ligge på magen når hun var på gulvet. Nei, jeg synes de skal få sitte litt på rompa også 🙂 Han kom seg jo fint ned til magen når vi var der sist 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg