Hjemmelaget frukt- og grønnsakspuré

Oliver må jo få i seg jern nå som han har rundet 6 måneder, og siden det er så lite kjøtt i middagsglassene han spiser (kjøtt er jo en god kilde til jern) så jeg har søkt litt rundt på nettet etter frukt med høyt jerninnhold. De fruktene som har mest jern er pasjonsfrukt, mango, granateple og kumquat. For å få kroppen til å ta i seg mest mulig jern er det viktig å få i seg c-vitamin. Baby.no anbefaler kiwi i tillegg til jernrik mat for å hjelpe til med opptaket.

Jeg lette først etter lettvinte løsninger i barnemathyllen, men uten fullgode alternativer (jeg fant én fruktpuré med pasjonsfrukt, men her trengs tyngre skyts), så har jeg nå dristet meg til å lage en hjemmelaget fruktpuré som Oliver kan få til lunsj.

Ingrediensene til vår puré ble som følger:
– Mango (jern)
– Kiwi (c-vitamin)
– Brokkoli (jern)
– en liten dæsj juice (om det ikke blandes ordentlig uten)

Jeg kokte brokkolien og kjørte det hele i kjøkkenmaskinen.

Oliver fikk en liten posjon i kveld og han storkoste seg. Det ble ikke så surt heller.
 

Har noen gode jern-tips å dele med meg?

 

 

 


 

Kilder:
http://www.baby.no/mat/barnemat/jern/
http://www.nettdoktor.no/ernaering/kliniskernaering/artikler/jernrikkost.php
http://www.bama.no/eway/default.aspx?pid=241&trg=MainLeft_6127&Main_4489=6274:0:10,4086&MainLeft_6127=6181:1641293::0:6194:21:::0:0

9 kommentarer
    1. Det er jern i mme. (de øker jerninnholde fra 4 måneder, altså mme (uansett merke) nr. 2) og de grøtene du kjøper i butikken. 🙂 . Så skive med leverpostei..

    2. Nita: Jeg har hørt det jeg og, men sjekket det opp og det virket som om det var ok. Før anbefalte de å ikke gi sitrusfrukter i det hele tatt, men i det siste har jeg bare hørt anbefalinger om det på grunn av c-vitamin. Men på samme måte som grøt med gluten må man bare gi litt og litt, fordi større mengde gir større sjanse for allergi. Men jeg er ikke 100% sikker.

    3. Merci Beaucoup: Ja, jeg trodde det jeg og, men det står i “mat for spedbarn” som er gitt ut i år av helsedirektoratet og baby.no at de bør få sitrusfrukter for å få i seg c-vitamin som hjelper med jernopptaket. Så satser på at det er trygt og at de ikke ville sagt det om de ikke hadde forsket på det og at det var trygt. Sånne ting går jo opp og ned. For 30 pr siden skulle man ikke spise egg fordi det visstnok ikke var bra for kolesterolet, men nå har de funnet ut at det plutselig er bra å spise. Samme som jordbær til gravide som fortsatt henger igjen, men ikke er farlig likevel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg