Rød eller lilla advent?

Jeg er blant de som pynter til jul så snart klokken er over midnatt og det er første dag i advent. På den måten får jeg julen til å vare lenger enn en liten uke før nyttår. Men i går var jeg på Søstrene Grene og der stod det en gammel mann og diskuterte med noen damer på rundt 30-40 og diskuterte om adventspynten og adventslysene skulle være lilla eller ikke. En av damene mente at det var smak og behag, mens mannen mente at når advent er lilla i kirken, bør den være lilla hjemme.

Jeg for min del har ikke råd til to sett med pynt, og kjøpte en del rød julepynt da jeg flyttet hjemmefra. Jeg tenkte at jeg kunne kjøpe lilla adventslys, men da passer de jo ikke inn med noe av den andre pynten.

Er jeg den eneste som ikke har lilla pynt til advent?

I dag skal i hvert fall vi pynte til jul. Og siden vi bare har rød pynt, blir det rødt. Her er en liten smakebit som ikke ligger i esker:


En sekk til ikke-jule-putene og Olivers nye tøfler (KappAhl)

7 kommentarer
    1. Jeg syns det er valgfritt. Mange som velger å ha hvit eller sølvfarget julepynt også. I det moderne samfunnet i dag så er alle tradisjoner vannet ut, så vil du ha brun julepynt så er jo det værsågod 😉

    2. Jeg har bare adventstake med lilla lys, kanskje en lilla løpet og så stjerne. Julepyntrn skal ikke fram før kvelden lille julaften, så man merker at NÅ er det jul når man står opp julaften. Jeg har aldri hørt om noen som pynter til advent… Så aner ikke hvordan adventspynt bør være, men jeg tenker lilla siden det er adventsfargen…

    3. Jeg byttet tilbake den beige som var i L .. den ble så posete under armene, samt i ryggen, så da gikk jeg for den som var i M – den sorte 😉

    4. Jeg har bare lilla adventlys på et sølvfat, lysene er med hvite hjerter hvor det står 1 – 2- 3- 4 på hvert lys. Men resten av pynten min er i rødt og kanskje noe sølv… Har en stor eske hos mormor på Røa, så må hente den. Akkurat nå har jeg bare fått på plass årets innkjøp av julepynt, hehe 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg