Kaldere enn 5 minus? Hold babyen inne

Mamma postet denne artikkelen på facebooken min: http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article533377.ece 

Her sier hudlegen Ole Fyrand at de aller minste ikke skal ut i det hele tatt om gradestokken kryper under 5 minusgrader. Nå som den daglige temperaturen er godt under både 5 og 10 minusgrader må jeg ærlig innrømme at jeg ikke alltid har holdt denne regelen og har gått til og fra butikken med Oliver i vognen. Han er imidlertid godt innpakket om vi absolutt må ut i kulden, og jeg betaler heller dobbel pris på barnemat hos Meny enn å gå hele veien til Kiwi.

Det som også er viktig å tenke på er at vind gjør den effektive temperaturen lavere. Selv om gradestokken kun viser 5 minus tilsvarer det hele 9 minus ved svak vind. Jeg tror Fyrands 5 minusgrader er litt vel streng grense, men blåser det fryktelig kan man ta rådet i betraktning. Spesielt når det gjelder veldig små barn.

Her er en oversikt over effektiv temperatur:


Foto: yr.no

Hvis vi ut døren er det ull som gjelder (vi måtte gå 300 meter til t-banen og deretter 500 meter til skolen et par uker for at jeg skulle bestå dette halvåret. Skjønt, de ukene var det ikke kaldt). Først en tynn ullpysj, deretter en tykkere ulldrakt og så en vindtett vinterdress. Eller en jakke om han ligger i voksi-posen. Vi passer også på at det ikke er glipper i halsen eller ved armer og ben. Er jeg i tvil på om det er for kaldt blir vi inne, men vi har ikke termometer så jeg kan ikke skryte på meg at jeg følger noen fast temperatur-regel.


Oliver i august i år (ingen kan beskylde meg for å ikke passe på, hehe)

Hva er smertegrensen deres for å gå ut med de små?

7 kommentarer
    1. i forrige uke starta en kuldebølge her i trheim og det har vært over 10 minus hver dag siden.æ ringt helsestasjonen for og hørka dem sa om og ha me babyan ut i været her…æ fikk beskjed om at det gikk geit og ha demme ut,men ikke mer enn 20 min av gangenog dem mått ha ull fra innerst t ytterst og skinn under voksi posen.men da tenke dem vel mer på det med lungan enn huden tenke æ…og enn dem som bor på plassa der det e over 5 minus nesten hver dag på vintern da,tru ikke dem hold sæ inn hele tia heller.æ går små tura me adriana no og sjøl om d e 10 minus,men snmøre godt me kuldekremm og pakke a godt inn så ansiktet nesten ikke vises)

    2. Nå er dette bare en eksperts mening. Alle skal følge ekspertenes råd, men jeg synes at man skal ispe det litt folkevett også, jeg da. Skal man følge alle eksperters råd, får man holde seg hjemme og ikke gjøre noen ting.
      Datter mi på nesten to år sover ute i barnehagen ned til 20 minusgrader. Tror det er bare sunt, jeg.

    3. Noen er jo bare overnervøse. Masse klær og kuldekrem til de stedene som ikke er tildekket av klær, så går det fint uansett om det er – 20. Ikke at man skal være ute i fler timer:P men frem og tilbake til butikken er ikkeno problem uansett !

    4. Jeg har hørt at det er minus 10, som er “grensen” . Men, må man ut, så må man ut. Jeg har ikke bil, så hva skal jeg da gjøre om kjølskapet eller matlageret til Leah hår tomt? Velger også nærmeste butikk med mindre jeg tar buss da selvfølgelig. Egentlig er vi mindre ute om vi tar buss, for busstoppet er nærmer enn butikken :p

    5. Tror dere virkelig de som bor i finnmark osv sitter inne halve året? er det mulig å bli så hysterisk, det samme gjelder kuldekrem, bruker man det for mye under 10 minus grader får ikke huden sjansen til å lage et naturlig beskyttelseslag (det samme gjelder med for høysolfaktor) dette er jo helt logisk…
      når dere er ute å triller når det er kaldt, bruk smukk om barnet bruker det, og dekk foran vognen med helse teppe og lignende, slik at luften får varmet seg litt opp og sirkulerer før den når ned i lungene…
      I oslo f.eks hvor få har bil og gjerne får to barn på rappen, så triller de gjerne frem og tilbake til bhg ved leviering/henting..HVER dag, og det er ikke alle som bor like nærme. jeg har da aldri opplevd at babyen tar skade av å være med å hente Storebror/søster i bhg…..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg