Bruker du parfyme når du er med babyer?

Noe av det første jeg leste i broskyrene fra helsestasjonen og på nettet var at man ikke skulle ha på parfyme når man fikk barnet fordi barnet skulle kunne kjenne igjen mammas lukt. Så jeg sluttet med parfyme. I ettertid leste jeg at man skulle passe på hvilken deodorant og hudprodukter man brukte, fordi dette kan gå over i melken. Jeg kjøpte meg ikke en naturdeodorant, men det ble en Neutral deodorant.

Jeg kjøpte meg økologisk shampoo og balsam da jeg var gravid. Uten parabener og andre “skumle” ting, men det var så sterk lukt på de at jeg måtte bytte tilbake til de vanlige igjen. (Jeg har ikke prøvd de nå, det kan hende det var graviditeten som gjorde lukten for sterk).

Det virker imidlertid som om det er en del som ikke gjør noen forandringer når de får barn? Har jeg blitt lurt trill rundt av en anti-godlukt-sammensvergelse som ikke har rot i virkeligheten? Eller er det flere enn meg som sluttet med parfyme da de fikk baby i hus?

6 kommentarer
    1. Jeg sluttet med parfyme, men visste ikke at det var anbefalt. Slutta fordi jeg tenkte selv det var best for babyen og kjenne mammas lukt. 🙂 Det virker jo logisk og ikke bruke parfyme, siden det er så mye styr med at alt skal være så naturlig som mulig.

    2. Jeg huska Jeg holdt på å klikke når jeg gikk gravid. “ALT” er jo farlig. Å skal man følge alt etter boka i dag, må man nesten slutte å leve. Jeg tror det viktigste er å bruke sunn fornuft, å ikke værken overdrive eller underdrive med noe som helst:-) Tenk før i tiden da? Rart det er igjen folk på jorden,hehe! Passa meg selføleglig for ting som er FARLIG for bebien i magen, men bytta ikke såpe og shampoo og slike ting. Kan ikke bli helt hysterisk helder. Tror det beste er og leve så godt som “normalt”:-) Og nei, jeg brukte ikke parfyme i når Kim var liten Baby:-)

    3. Jeg bruker ikke parfyme når jeg kun skal være hjemme med lillemann. Men om vi skal bort, så tar jeg en liten dusj bak øverst i nakken, rett under håret. Ikke på brystet, eller på håndleddene da jeg veit at det er steder jeg har han nær.
      Og Neutral har jeg måttet bruke hele tiden på grunn av min sensetive hud. Men de har dritdårlig bodylotion.
      Jeg husker jeg fikk besøk av folk i barseltiden, og stakkars nyfødt’en OSTE parfyme etter at de hadde dratt. Han er jo født på sommeren, så de brukte singlet og la han inntil brystkassen sin som de *nettopp* hadde sprutet masse parfyme på.

    4. Vet ikke om jeg hadde slutta helt med parfyme. bruker parfyme hele tiden. Men bruker det jo ikke hjemme uansett. Men jeg vet jo litt åssen det er. Da jeg var gravid selv, så var jeg redd for alt. Tenkte at alt kunne være skadelig 😛
      Men det er jo generelt sett ikke bra å bruke sterke parfymer når man er blandt unger uansett.
      Det er ikke lov å bruke parfyme når man jobber i barnehage heller. men det er jo mest fordi noen barn kan regarere sterkere enn andre på det.

    5. Deo m. parfyme: ja!
      Parfyme: noen ganger, men har ikke sprayet meg på halsen/brystet.
      Skjønner godt at parfyme kan være ekkelt for de små…de trenger sikkert mammalukten ja:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg