Hjelp, jeg får han ikke til å sove

I det siste har Oliver vært helt umulig å få til å sovne. Mye på grunn av at han har lært seg å stå, så han står oppreist i sengen og roper etter jeg har lagt han. Det er mildt sagt slitsomt. Før kunne vi bare ta en trilletur for å få han til og sovne, men nå “reiser han seg opp” i vognen om jeg glemmer selene, og har jeg selene på skal han absolutt ikke sove, bare syte over at han sitter fast, uansett hvor trøtt han er.

Dette holder også på om natten og det eneste som har vært til hjelp den siste tiden er å amme han i søvn. Selvom jeg føler jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste så ammer jeg han i søvn nå hver natt. For akkurat nå er siste option ferber-metoden (la han grine seg i søvn) og den har jeg egentlig ingen tro på. Den hadde nok ikke funket om dagen heller, for man sovner ikke når man står og gråter av full hals.


*kremt* “feil vei, mister!”


Har noen opplevd det samme? Har noen en mirakelkur/gode tips?

19 kommentarer
    1. Jeg ammet alle tre i søvn frem til de nesten var to år. Da skjønte dere at natt var natt og god natt betydde god natt! Problemet med din lillebror var at han bare sov i fire timer, så var han fornøyd… Det er slitsomt når man ikke får sove, så bruk alle metoder:-)

    2. Vi brukte ferber metoden på jenta vår (8 mnd idag) før jul, og hun ha blitt som en drøm! Før måtte jeg amme henne i søvn hver gang hun skulle sove, men når hun begynte å våkne så fort jeg la henne ned så måtte vi bite i det sure eplet og la henne gråte. Tro det eller ei, en kveld med gråting/suttring og to kvelder med småsuttring så var det gjort. Nå legger jeg henne bare ned og hun sovner. Det er ikke lett å høre på, men det er visst veldig viktig at de lærer seg å sovne av seg selv. Før måtte jeg også amme henne hver gang hun våknet på natta, men vi avvente henne det også i romjula. Da hadde hun blitt vant til å sovne selv så vi tok henne bare opp og byssa litt, og så rett ned i senga igjen. Nå sover hun hele natten fra 18.30 til mellom 06.00 og 08.00. Håper du finner noe som passer for deg/dere, men litt skriking blir det nok uansett:-) lykke til

    3. Prøv å kjøp seler til han, slik at du kan sette han fast i senga. Høres kanskje brutalt ut, men… Jeg har brukt skrikemetoden på Nora ( må si det ikke var så ekstremt som ferber) Hun begynte å skrike med en gang vi la henne ned, og siden jeg visste at det bare var sutring så jeg ikke noen annen utvei. Gikk utrolig fint. Skreik i 30 min, før hun sovna, og etter det har det ikke vært noe problem verken med dagsoving eller legging på kvelden. : )

    4. Det er slik sovepose med seler, som man stropper fast under madrassen 🙂 Jeg skal ha slik på en evt. nestemann, fra fødselen. Da er de ikke vant til noe annet, og syns det er trygt og godt. Om man bgeynner nå, kan det nok bli litt “brutalt” :p men er jo verdt et forsøk! :)William er helt tussete nå, pga en urutinert hverdag i jula… Visste det kom til å bli grining ved legging, men ikke SÅ mye :p ….han som alltid har vært så grei å legge… sukk.. 😉

    5. Du kan jo lese litt om no cry sleep solution. Vi prøvde ferber er par dager her men lillegutt og all var helt ødelagte etterpå også på dagen. Så nå skal vi teste ut det her nå som det har blit hverdag igjen

    6. Marthe: Smart. Vet du hvor man får tak i sånt om man vil prøve å se om det kanskje kan funke nå?

      Kanskje det er DERFOR Oliver er så vanskelig, siden julen har ødelagt for rutinene våre.

    7. Louise: Takk for at du ga meg et navn, jeg fant ikke noen sånn “metode” utenom ferber sin. Ja, jeg vil heller prøve denne først. Problemet om vi eventuelt skulle brukt ferber er at han reiser seg opp i sengen, og da sovner han ikke av seg selv.

    8. Akkurat samme problem her. Pleier å legge henne, men hun står jo opp innen jeg har gått ut av døra. Så holder hun på i tre minutter før jeg går ned og legger henne igjen, så venter jeg i fem minutter før jeg går ned. Deretter 7 minutter, ni minutter osv.
      Hun pleier som regel å være helt utslitt og kjempetrøtt trøtt når jeg kommer ned etter 7 minutter. Så da sovner hun som regel med en gang jeg legger henne ned.
      Før var det nesten enkelt å legge henne (selvom jeg syntes det var vanskelig da), men nå er det virkelig ille. På dagtid er det nesten helt umulig. I dag har jeg prøvd 3 ganger, og det skyldes litt av Daniel alltid kommer og tar henne opp og synes synd på henne… Så da jeg må jeg begynne på nytt igjen hver gang hun blir trøtt fem minutter etter at han har tatt henne opp… Frusterende… Og han gir opp så fort. Hvis hun ikke sovner innen tre minutter, så mener han at hun ikke er trøtt og at det bare er å ta henne opp… Så jeg må være jernhånden her i huset… Hun sovner jo alltid til slutt, selvom det til tider er en utrolig lang reise dit…
      Vurderer nesten å kjøpe seler og ta i senga hennes…

    9. Camilla: Kjenner til den, ja. Roar er også sånn. Når han går inn for å trøste er alltid ungen med på vei ut igjen 😛 hehe.

      Må si jeg har tenkt tanken på seler selv, ja. Men vi har en sånn sovepose som han brukte før da han sparket av seg dynen, så jeg skal prøve den. Se om han klarer å reise seg opp med den på.

    10. Karin Naphaug er en terapeut som er spesialist på søvn hos barn. Hun har en bok som heter “Sov godt” som tar opp mange forskjellige problemer og metoder fra barnet er helt lite og opp til store barn.
      Denne har vi hatt mye hjelp i, også siden det er jo mange faser barn er gjennom, selv om man får det til en gang, er det ikke dermed sagt at de sover natta gjennom “for alltid”.
      Lykke til da:)

    11. Det finnes bøker om no cry sleep solution. Har kjøpt en fra capris.no på svensk. Er ikke noen metode som funker umiddelbart men baserer seg på at forandring tar tid. (eller gråt og det mener forfatteren ikke er en måte å bruke)

    12. Sove?? Jeg har også gjort amme-tabben + sove-i-samme-seng-tabben. Og jeg sliter nå, det skal jeg love deg. Ikke no gøy å gå på jobb kl. 08.00 etter en natt med harde kamper… Håper du kommer på noe lurt, her blir det nok gråting i lang tid fremover..jaja..

    13. Jeg håper det har gått seg til litt nå!? Jeg husker det var styr med Daniel også etter at han hadde lært seg å reise seg opp. Det var akkurat som om han reiste seg opp automatisk bare han var halvvåken, og da våknet han og skrek etter oss. Jeg holdt på å bli gal av det en stund, og tenkte på å kjøpe sånn pose som man kan stroppe fast i sengen. Jeg fikk aldri kjøpt det, men det gikk seg da til etterhvert uansett. Det tok bare litt tid…
      Forresten så er det sikkert ikke noe farlig å amme han i søvn en periode hvis det fungerer. Det går så fort å venne de av sånne ting uansett!! Noen dager med litt jobb, så er han avvent med det igjen 😉 Sånn var det ihvertfall hos oss.
      Lykke til!

    14. Mona: Tja. En natt tok jeg på han en vanlig sovepose som vi har kjøpt på H&M som funket én natt, men så lærte han seg å reise seg med den også. Nå ammer jeg han bare i søvn fordi jeg har gitt opp, og så flytter jeg han bare over i sin egen seng når han har sovnet. Det eneste kjipe er jo at jeg enda ikke har vendt han av pupp om natten for jeg har så høy melkeproduksjon, så om morgenen når han får pupp så sovner jeg med han i sengen vår og da ligger han og sparker.

      (Det gjorde forresten samvittigheten min flere hakk lettere at du sier man kan amme i søvn om det funker. Føler at jeg bryter alle regler jeg leser rundt om kring)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg