Den beste leverposteien for baby og barn: Trodde du Min Første Leverpostei var best? Tro om igjen!

Leverposteiskiver er en populær første rett å servere til barn som skal lære å spise selv, men velger du riktig leverpostei til poden? Man skulle gjerne tro at Stabburets “Min første leverpostei” er den beste “første” leverposteien, men etter en gjennomgang av næringsinnholdene på de mest vanlige leverposteiene viser det seg at Stabburets gule favoritt ikke nødvendigvis er den beste.

Flere nettaviser har gjort tester av leverposteier, både smaksmessig og næringsmessig. I klikk.no sin test får “Min første leverpostei” trekk på grunn av høyt fettinnhold – uten at dette nødvendigvis er så farlig for de minste. Det som kan være greit å merke seg når man skal velge en leverpostei til små barn er spesielt salt- og jerninnhold. Små barn skal ikke ha for mye salt, mens leverpostei kan være en god jernkilde til de aller minste.

Her er noen bedre alternativer til leverpostei for baby og barn basert på høyt jerninnhold og lavt saltinnhold:

 

1. Gilde Go’ og Mager ovnsbakt postei

Kommentar: Meget bra jerninnhold (6,5 mg som er en av de høyeste av alle leverposteiene som ble gått gjennom),
høyt proteininnhold og lavere saltinnhold enn Stabburets “Min første” leverpostei.

2. Gilde Go’ og Mager leverpostei 

Kommentar: Mindre saltinnhold enn både Go’ og Mager ovnsbakt postei og Stabburets “Min første” leverpostei.
Mer jern og proteiner enn i Stabburet sin.

 

Leverposteiene ovenfor har også mindre fett, slik at de fungerer også som bedre alternativer for de voksne.

 

Andre alternativer

Om du ikke vil gi en fettredusert leverpostei til minsten (siden de strengt talt ikke trenger det) er Gildes Ekte Ovnsbakt postei den med nest høyest jerninnhold. Denne har imidlertid 0,1 g mer salt enn Stabburets “Min første” leverpostei.

Jeg har gitt Stabburet sin til Oliver til nå, fordi jeg ikke var klar over næringsinnholdet på andre leverposteier og tenkte at “min første leverpostei” måtte være den beste første leverposteien. Der tok jeg feil.

 

Hvilken leverpostei gir du til minsten?

 

 

 


 

Næringsinnholdet i leverposteiene, samt Klikk.no sin egen test av leverposteier finner du her:

Alle http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article619285.ece
Stabburet Min første leverpostei: http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article619092.ece
Gilde Go’ og Mager Ovnsbakt leverpostei: http://www.gilde.no/produktkatalog/palegg/gilde-go-og-mager-postei-med-omega-3/
Gilde Go’ og Mager Leverpostei: http://www.gilde.no/produktkatalog/palegg/gilde-go-og-mager-leverpostei/
Gilde Ekte Ovnsbakt Leverpostei: http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article619107.ece

4 kommentarer
    1. Her i huset går det kun i Vita leverpostei (Daniel spiser minst en boks for dagen, haha), ser den fikk en score på 4. Så den er vel helt grei;)
      Har ikke helt klart å få Isabella til å spise skive med leverpostei enda. Hun bare sleiker av leverposteien, og så smeller hun skivebitene vegg i mellom;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg