Husk å søke barnehageplass

I dag er siste frist for å søke barnehageplass fra august. Jeg har selv tenkt at jeg har “goood tid”, men fristen kom fortere enn jeg trodde. Vi har i hvert fall søkt og håper håper håper på førstevalget.

Det er bare en ting jeg stusser på. Jeg går jo på skole til mai/juni. Og man skriver jo opp ønsket startdato. Kan man få barnehageplass før august?

Eventuelt får jeg vel begynne å jobbe natt, passe Oliver om dagen, og så sove en 3-4 timer når Roar kommer hjem før jeg skal på jobb igjen. Det hadde jo vært et artig liv.

Neida, vi skal ikke slite oss ut, og jeg skal nok søke jobber jeg har lyst på, med vanlige jobbtider. Vet noen hva det koster med dagmamma? Bare sånn “just in case”.

13 kommentarer
    1. Jeg har ikke søkt om barnehageplass enda jeg, veldig skeptisk på å sende gutten min i barnehage når han er så liten… Er veldig dårlig miljø her vi bor også,så drøyer bh litt til..
      Dagmamma tror jeg skal ha like mye som du får i kontantstøtte,men spørs jo helt på hvor lenge og hvor mange dager han skulle vært hos dagmamma da…

    2. Hvor mye man må betale for dagmamma kommer an på hvor mange dager i mnd/uka han skal være der. I Oslo og omegn kan det variere veldig mye i pris. Jeg vet i allefall når at jeg var dagmamma, så tok jeg det foreldre fikk i kontantstøtte hvis ungen var det på heltid, altså 5 dager i uken.
      En genial side som det kan være lurt å titte innom hvis du er på jakt etter dagmamma er http://www.barnepasseren.no/. Der finner du mye bra info, og du kan få hjelp til å finne dagmamma 🙂

    3. Vi søkte bhg plass, når hun var 14 dager gammel, om plass fra og med 1.april-11…Tidlig ute;) Uten at det hjalp! Kommunen her har fått nye vedtekter i år, så jeg håper vi får plass tidligere + i vår bydel. Hvis ikke, så får vi ikke bhg plass før 1.august. Så nå er mor i full jobb, mens far er hjemme i ulønnet permisjon til august. Gud, gi meg en Lotto gevinst ASAP, takk;)
      Dagmamma prisene varierer veldig. De som jobber svart, tar nok til takke med kontantstøtten. De vi har vært i kontakt med, skulle ha fra 5000kr per mnd. Får du dagmamma “hvitt”, kan du jo skrive det av på skatten. Ikke har jeg funnet noen dagmammaer/pappaer heller, som jeg ville overlatt arvingen min til;)
      Jeg blir KOKO av hele bhg systemet, blæh!!

    4. det er sånn at om det er ledig plass i bhg så kan dere få når han fyller ett, elr mai/juni elr når du skal begynne å jobbe, om det ikke er plass, må man vente til august, som er typisk oppstartsmåned, fordi da blir det ledige plasser…(de største minste begynner på storbarnsavd og de største på storbarn begynner på skolen)
      og dagmamma (i oslo område) tar visst kontantstøtte ( som er vel 3000 elr noe) + det dere ville betalt for en bhg plass som er 2300 elr noe… hun skal jo tross alt leve av det.. og det finnes mange bra dagmammaer i oslo også, bare å forhøre seg rundt…barsel, familie, helse stasjon, nettet osv… ellers er typiske familiebhg med en småbarns avd, noe lettere å få plass i 🙂

    5. Her var det søknadsfrist 1.februar.. Men Storm er jo allerede i barnehage han.
      Og om du ønsker plass før kommer det vel ann på om det er ledigplasser, noe det som oftest ikke er før de flyttes over på stor avdeling.
      Hadde du ikke tenkt det ferie i år? Var det det du tenkte på?

    6. Jeg skjønte ikke helt når det var du ev måtte jobbe natt,- fra høsten av? Er du ferdig med å studere, og skal ut i arb.livet?
      Ja, har du fått plass, har du plass helt til de begynner på skolen, eller man sier opp plassen. Heldigvis!

    7. æ har jobba i bhg i 5 år og vi har aldri tatt inn barn så seint som mai,juni….det e august som e oppstarts mnd for nye barn,så da e det mest natulrig at dem fleste starte da..men hvis dåkker e skikkelig heldig,så kanskje det går:)ingen av mine venner som har søkt bhg plass midt i året har fått og trondheim kommune har liksom full bhg dekning…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg