Slik vi fikk Oliver til å sove i egen seng

Oliver liker ikke sprinkler. Det stemmer. Barn kan faktisk være redd for sprinkelsenger. Han kan godt sove alene i en seng/madrass uten sprinkler, men så fort det er sprinkler rundt han blir han helt hysterisk.

Først trodde jeg at jeg hadde skjemt han bort ved å samsove lenge, men vi har nå bevist at det faktisk ikke var tilfellet (men for all del: TAKK til de som sa at det var min feil og fikk meg til å føle meg elendig).

Da jeg satt to og to sammen og forstod at det var sprinklene og “innesperringen” som var problemet, tok jeg tak og fjernet den ene veggen av sprinkelsengen. Deretter lot jeg Oliver få krabbe litt i sengen utenom leggetid for å se at det var en åpen side og ikke skummelt. Da var plutselig sengen grei.

Han har også fått et putetrekk med lukt av mamma, og lammeskinnet dere ser nederst i bildet sitter jeg på og synger og stryker han litt på ryggen før han sovner.

15 kommentarer
    1. så smart å jøre det slik 🙂 william liker heller ikke og sove i sprinkel seng.. han hyler til han ikke har pust igjenn hvis jeg legger han i en sprinkel seng.. så han har fått seg køyeseng 🙂 ligger selfølgelig nede og stigen er tatt bort. så plutselig var det ikke no problem å legge han lengere.

    2. Så bra dere fant en løsning da 🙂
      Veldig smart og gjøre det sånn, det skal jeg huske på om det skjer noe lignende her.
      (kjempe slemt og si det var din feil for han ikke ville sove i sprinkelsenga)

    3. Han har ikke villet sove i sengen sin denne uken, men tror det er påga at han driv og får 5 tenner nå : (
      stakkars..
      Hvor kjøpte dere den sengen ?

    4. Silje og baby Robin: Huff, Oliver driver også med tennene sine nå, så kjenner til det. Kan umulig være godt :/

      Vi kjøpte den på Ikea 🙂 og kjøpte med en sengehest som egentlig skulle brukes da han ble eldre, men vi fikk jo bruk for den nå 🙂

    5. Tenk og si noe sånt da, man er ikke er dårlig mor når man samsover med barna.Det gjør da vi litt enda.HUN som sa det til deg veit tydeligvis ikke hva hun snakker om!!Skal ha den sengen i bakhodet altså, vi skal bygge rom til Robin av den ene delen av stua og da skal han jo få ny seng ettervert.:))

    6. Hei!
      Ikke alltid lett å få de til å sove i egen seng! Her og var det litt småplukk i begynnelsen, men ja, jeg hadde og de som sa at det var min egen feil og HELT idiotisk å la gutten samsove i begynnelsen…. Argh! Men det gikk faktisk helt greit å få han over i egen seng, innimellom alle tennene som kommer da, for ja, de kan skape litt humbug 😉
      Lykke til videre! Og du vet som regel hva som er best for din lille gutt 😀

    7. Så smart… Helt enig med alle her at det er slemt å si at det er din feil.. Du fikset det jo nå.. Mammainstinkt er best og man vet faktisk hva som er best og riktig for ditt eget barn. Finnes virkelig ingen generell brukermanual på disse små.

    8. Eldstemann her i huset HATET sprinkelsengen sin. Jeg trodde også at det var fordi vi samsov litt for lenge, men det viste seg at det var sprinklene som var problemet. Når han var litt over ett år fikk han stor vanlig seng,og har sovet i sengen sin siden.
      Mellomstemann er helt motsatt, han liker ikke at vi har fjernet den ene veggen på sprinkelsengen nå som han skal slutte med bleier. Er fint at han kan gå på do selv om natten 😉
      Men det går seg til. Rart at barn er så forskjellige!

    9. Så kjekt 🙂 Nå har Julie lært å sovne ganske så rask i sengen, men jeg mistenker at hun ikke liker sprinkler. Men kommer han seg ut av sengen? Julie reiser seg nemlig OVERALT! Og jeg er litt redd for at hun plutselig bestemmer seg for å reise seg opp og slå kråke ut av senga hvis jeg prøver samme løsning….

    10. Frk Haga: Jeg tror han kommer seg ut hvis han virkelig vil, men han går liksom ut på siden der sengehesten ikke er. Roar var sikker på at Oliver kom til å tryne over der første natten, men det er nesten så han skjønner at det er en dårlig idé når han nærmer seg. Vi vurderte å ha en ekstramadrass under, men satset på at det holdt med lammeskinn siden det virket som om han ikke kom til å kaste seg over.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg