Adventskalender til ettåringen eller ikke?

Jeg har tenkt så smått på om vi skal ha adventskalender til Oliver eller ikke. Jeg føler liksom ikke at han trenger en gave om dagen. Han synes jo dagens omega3-fisk er en høydare. Pluss at jeg er litt redd for at det skal bli litt mye for han med en ny leke hver dag. Han har jo så mye leker fra før.

Så fant jeg ut at en av annonsørene mine, Lekmer.no, har salg på massevis av Duplo, så nå lurer jeg på om jeg kanskje skal kjøpe en slik boks og fordele klossene ut over 24 dager. Da blir det på en måte samme leken, men ikke på en gang, og fortsatt en overraskelse hver dag.

 

På den måten kan han jo også ønske seg Duplo til jul for å bruke sammen med klossene han har fått i kalenderen?

 

Hva synes dere? Er det for tidlig med adventskalender når barnet er et og et halvt? Eller har dere andre forslag på hvordan man kan gjøre det til de aller minste?

 

 

25 kommentarer
    1. Jeg skal ha kalender til dattra mi på 1år. Hun får litt klær, matboks, drikkeflaske, hårpynt, rosiner, smootihe osv.. Blir ikke 24 leker, men ting jeg uansett hadde kommet å kjøpe til henne 🙂

    2. Lise: Det var jo smart da. En av grunnene til at jeg ikke er sikker på om jeg skal ha det til Oliver er jo nettop det at man bruker så mye penger på de minste allerede. Likte spesielt rosiner og smoothie, for det er sikkert litt mer stas å få det i kalenderen enn å bare få det vanlig til lørdagsbarnetv.

    3. Jeg hadde kalender på min største i fjor, da var han 16 mnd og det var alt for tidlig… 🙂 Selv om det enkelte dager var klementin, yoghurt etc så forsto han fint lite av det..

    4. guttenesmamma: Det er det jeg er litt redd for også. At han ikke skal skjønne konseptet. Det er liksom lite vits å gi han noe hver dag til jul om han ikke skjønner at det skal lede til julaften. Og kjenner jeg familien rett så får han nok av gaver på julaften uten at han skal få en hver dag før også.

    5. Vi tenkte å lage til jenta vår:) Blir nok en blanding av klær, rosiner og leker. Men hun får ikke hver dag. Vi tenkte å ha en del dager til henne og noen dager hvor jeg har kjøpt noe itl sambo og omvendt:)
      Kristina: Gav du godteri til en baby på 1,5 mnd?

    6. Hei, jeg pakker inn singsang kort (juleboksen) og åpner et kort hver dag – blir fine kose-og sangstunder med min datter som er nesten like gammel som Oliver 😉 Kjempepopulært med de sangkortene og man kan bruke de maaange ganger og det blir fine opplevelser.. Anbefales.. OBS.. Bokkilden har disse på tilbud 😉 kjøpte selv 3 forskjellige bokser 🙂

    7. Jeg gjorde det ikke i fjor, for da var han bare ett og et halvt år. Jeg syntes det var altfor tidlig, og skjønte ikke poenget. Men han fikk sjokolade kalender, som han fikk åpne til barne TV hver dag. Selv om han ikke skjønte mye av det heller.
      I år er han jo to og et halvt, så er litt usikker enda. Han forstår i hvertfall mye mer nå, og snakker om at han vil også ha kalender, slik som mange i barnehagen skal ha. Så spørs om det ikke blir i år 🙂

    8. Robin skal ha kalender, er i full gang med og kjøpe inn til pakke kalender :)Litt av det vi skal ha i kalenderen er : Små duplo esker,, julenisse sjokolade (liten)og kun på lørdager.Tegne saker,små bilder (sånne til 19 kr på nille)mikke mus dvd,skumbad og sånn klut som løses opp i vann 🙂 ja og mer 🙂

    9. Marita: Det er det jeg er litt redd for også. At det bare skal gå med i “sluket” av intrykk som skal fordøyes på en dag og at han ikke fatter hva det egentlig er. Han kan jo ikke en gang si “jul” så han kan jo ikke skjønne at det er det vi teller ned til.

      Hehe, så søtt, ja da er det nok på tide med kalender 🙂

    10. Marthe: Det er også det jeg tenker. Oliver har så mye allerede, så tenker det bare blir “for mye” for han å få noe nytt hver dag. Og så skjønner han jo ganske sikkert ikke hva det handler om heller, så da blir det mest en unnskyldning for meg å kjøpe masse gaver til han.

    11. Men hva skjer når julen er over, tenker jeg? Barna får en gave hver dag i 24 dager, i tillegg til en haug på julaften. Nei, jeg syns det er bedre å vente til de forstår ordentlig, og man kan forklare poenget med jul (tenker i grunn ikke på kristendommen, men tradisjoner..), hva det handler om og hvilken høytid det er. Men, jeg er meg, og du er du 🙂 Vi er alle forskjellige, og heldigvis for det :o)

    12. Marthe: det er grunnen til at jeg ikke helt har bestemt meg enda. Men lurer på om legoløsningen kan være en god mellomting, for med en kloss eller to om dagen blir det liksom litt stas, men ikke helt bortskjemming. Og ikke så mye å ta inm som en hel haug ulike pakker. Heller et fast tilskudd til legosamlingen (eller, han har jo ikke noe lego enda, men).

    13. Hei,
      jeg syns det er litt tidlig for et så lite barn. Tipper han ikke vil forstå så mye av konseptet. Men en god ide hvis du har kjempelyst kan jo være å pakke inn sanger (eks SingSang kort :du kan lese om disse på bloggen min hvis du vil:) der han får en sang hver dag som dere synger og gjør bevegelsene til sammen. Dette ville nok alle barn satt pris på, en gave OG en aktivitet sammen med mamma. Blir det bedre?:) Eller du kan pakke inn aktiviteter: tegne (en tusj kanskje), bake (morsom å røre i bollen og klisse med deig), en film dere kan se sammen, et dyr dere kan leke med, en tur på lekeplassen, en bøtte til å leke med vann i etc. Jeg blir nok å ta litt av hvert i kalenderen til mine to små snupper. Noen dager en sjokolade, andre dager et singsangkort eller en tur på hoppeloppeland:)

    14. Silje Mari: Det var jo kjempesmart! Men tror jeg ville tatt bare sangkort da i så fall, i redsel for at det skal bli for mye stimuli med først barnehagen og deretter masse aktiviteter hjemme. Kanskje en morsom aktivitet på lørdag og søndag og så sangkort ellers. Takk for tipset 🙂 (vi bor faktisk ikke så langt unna et hoppeland, men har aldri dratt dit, kanskje vi kan bruke advent på å komme oss dit) 😀

    15. Jeg tenker umiddelbart NEI. Det er ikke vits i kalender til små barn, Anine får ikke, hun har ikke behov for det og vil ikke skjønne annet enn at hun tror det blir en vane å få gave hver eneste dag. Høres kanskje voldsomt ut men jeg syns det er bedre med en skikkelig julestrømpe på morgenen på julaften enn en liten ting hver dag i desember. Julekalendergreier må kjøpes inn tidsnok likevel 🙂 Og i julestrømpa kan man ha smågaver også, ikke bare godteri 🙂

    16. Bettina N. Tryggestad: Det med å bli vant til en gave hver dag tenker jeg også. At han kommer til å gå bort til kalenderen i romjulen og etterlyse gaven sin. Jeg har kjøpt en liten legoboks som blir 1-2 klosser hver dag eller en fin julegave, men har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg