Langtekkelig leggetid

Oliver har blitt så vanskelig å legge i det siste. Da han begynte i barnehagen gikk det ganske automatisk å få inn døgnrytmen om å legge seg klokken syv og våkne igjen i syv-/åttetiden, men nå har han plutselig blitt vrang. Jeg tror det har noe med at han er redd for at han skal våkne og at jeg og Roar er borte. Så nå må jeg sitte og pjuske han og synge for han til han sovner. Det er jo koselig, men litt slitsomt at jeg ikke kan gå inn, legge han, synge en sang eller to og gå ut uten at han slår seg helt vrang.

Har noen smarte tips for å få han til å sovne av seg selv?

 

 

10 kommentarer
    1. prøv å sette på en fast cd eller spilleliste, mens du selv sitter i rommet. ikke pjuske, for da får du han “hekta” på det, og det er vanskelig å komme seg ut av den vanen 🙂 sitt f.eks rett ved siden av, og si at jeg er her, og så sier du natta og gjør lite mer 🙂 etterhvert kan du flytte deg litt og litt lenger unna, dag for dag.. så tilslutt sitter du utenfor, og han vil godta at sangen er på, og at du er utenfor.. Heldigvis har vi hatt en enkel unge sånn sett, men hun har blitt litt verre etter to års alderen.. vi må og måtte begynne å bruke vallergan i korte (et par dager, til en uke) perioder, fordi hun våket fast hver natt klokken halv ett, og jodlet og sang frem til fire, fem tiden.. da hade vi prøvd ALT.. Nå har vi sluttet med å sove på dagen, og da er hun passe trøtt til leggetid kl sju 🙂

    2. Vi har også fått vellergan, men aldri brukt det.. Og kommer nok aldri til å gjøre det heller.. Selv om vi er oppe 2 ganger hver natt, men heldigvis er det ‘bare’ å bruke 10 minutter, så sover han igjen..
      Men har dere begynt å begrense soving på dagen? Det kan ha stor innvirkning på innsoving,- iallefall har det det på Storm.

    3. myruin: Nei, for de er så strenge på det i barnehagen at de må sove minst en time på dagen fordi det er den eneste pausen barnehageassistentene har, så tør ikke begrense det hjemme heller i tilfelle vi ødelegger for hverdagene.

    4. Jeg var bare hardcore i 2 dager, og la han skrikende klokka 7, som er vanlig leggetid for han. Den første dagen var jeg inn til han hvert 5. og 10. minutt, men da “klikket” han, og trodde jeg skulle komme å redde han fra å sove 😉 Den andre dagen var jeg ikke inn til han, jeg romsterte i stua, slik at han skulle høre at jeg var der. Begge gangene sovnet han etter 30 min med hyyyling, og den tredje dagen gikk som en drøm – og har gjort det siden 🙂 Jeg er en softy, så var usikker på om jeg ville holde ut… Men er veldig glad for det nå! :o) Aldri vært så lettvint å legge han som nå… 🙂 Lykke til, det er nok bare en periode 🙂

    5. Nei, vet du hva,- de kan da ikke si sånt i barnehagen??? Det har jeg ALDRI hørt før,- verken der Storm går, eller i de barnehagene jeg har jobbet!! (der jeg jobber nå har vi faktisk ikke pause, fordi vi får det ikke til, for noen sover da og andre da..)
      Men hvor mye sover han på dagen da? Vi skal gå ned til 90 minutter nå,- han har kunnet sove 2 timer, men i helgene sover han ikke eller kanskje 1 time..

    6. her går leggingen veldig greit. Han sover fra 1-3 timer på dagen han.Mest 1,5. Han legger seg 19.30 og sovner med en gang.(som regel det hender jo at det går litt tid før han sovner)
      her koser vi litt før senga, han får litt pupp enda.men vi er jo snart ferdige med det.Så legges han med smokk, mikke mus bamsen og et teppe som er en kos han KUNN får ha i sengen,Synger også for han avogtil.Veit ikke om det er til noe hjelp men.Har jo hørt at barn kan sovne lettere om de har et plagg som lukter deg i senga som en trygghet 🙂

    7. Uff, blir trist av å lese at noen gir de små medisin for å sove..
      Jeg har tro på faste leggerutiner og å sette tydelige grenser (og kanskje tåle litt gråting av og til) – det skaper trygghet! Våre to små kan protesetere av og til når de skal legge seg, men vet at det ikke nytter og at de da skal sove. Vi er kanskje strenge, men det fungerer. Kose gjør vi masse av ellers på dagtid 🙂
      Anbefaler heller å redusere på dagsoving slik at han er trøtt når han skal legge seg.

    8. Huff, jeg blir også trist når jeg leser at man medisinerer så små barn for å få de til å sove…
      Men til saken, vi har samme problemet her, og mange andre kjente har også problemer med leggingen av sine barn. Og de eldre og “vise” sier at det rett og slett er årstiden ! Mørketiden kommer, og advent nærmer seg, det skal visst være grunnen. Men ei fattig trøst er at det som regel retter seg opp i januar.. William var samme ifjord som i år med leggingen nå før jul. Det er blitt litt bedre hos oss nå, heldigvis. Nå trenger jeg ikke ligge ilag med han eller sitte ved senga, nå sitter jeg og synger 3-4 sanger, og koser med han. Så går jeg. Han ligger likevell rundt en time før han klarer sovne. Sutrer bittelitt innimellom, men skriker ikke. Lykke til iallefall 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg