Giftering: Gull eller Palladium?

Jeg sitter og ser på gifteringer, men lurer på hvilket materiale jeg skal velge til ringene. Jeg ser de fleste tilbyr gult og hvitt gull. Noen tilbyr også palladium og platina. Jeg har googlet litt og da fant jeg denne oversikten:

 

Guide fra Lamastone.no

 KarakterPrisPleie/service

Hvitt gull

Hvitt gull

Moderne
Forlovelsesringer og gifteringer i hvitt gull har blitt mer og mer vanlig og er i dag det materialet de fleste velger
Prisgunstig
Hvitt gull koster marginalt mer enn gult gull på grunn av rhodiumpletteringen
Mer vanlig / Enkelt
  • Mykt, formbar metall
  • Forvitrer over tid
  • Enkel å polere og reparere
  • Beholder glansen sin

Gull

Gull

Klassiskt
Gult gull er den tradisjonelt vanligste metallet i en forlovelsesring
Lavere pris
Gult gull er klart rimeligere enn platina og marginelt rimeligere enn hvitt gull
Mer vanlig / Enkelt
  • Mykt, formbart metall
  • Forvitrer over tid
  • Enkel å polere og reparere
  • Beholder glansen sin

Platina

Platina

Holdbart
Platina er det mest holdbare og reneste smykkemetallet, normalt 90-95% renhet
Dyrere
Platina er mer uvanlig enn gull og koster ca. seks ganger mer
Mer sjeldent / kostbart
  • Veldig hardt og uformbart metall
  • Forvitrer ikke
  • Vanskelig å polere samt reparere
  • Beholder glansen sin

Palladium

Palladium

Trendriktig
Et lett metall som den siste tiden har blitt veldig trendy. Passer godt ved tilvirkning av blant annet ringer og øredobber
Prisgunstig
Palladium er betydelig rimeligere enn platina og marginalt dyrere enn hvitt gull
Mer sjeldent / Middels
  • Hardt men lett metall
  • Den hvite fargen forandres ikke med tiden
  • Relativ enkel å polere og reparere

 

 

Jeg har alltid tenkt at bryllupsringene skulle være i hvitt gull på grunn av at gull er det tradisjonelle bryllupsring-materialet, men etter å ha lest litt om palladium har jeg blitt litt usikker. Gull er jo et ganske mykt metall og jeg er redd for at det skal bli stygt over tid. Palladium er hardere og holder visstnok fargen bra. I mine øyne er det viktigere at ringen holder “for evig” enn at det er gull.

På den andre siden så finner de jo gull i utgravninger fra over tusen år siden, så det kan jo virke som at gull holder seg “for evig” det også. Et alternativ kunne jo vært å velge 14 karat gull istedenfor 18 karat gull. Det er da mindre prosent gull (14 karat = 14/24 gull ca 60%, 18 karat = 18/24 gull 75%), men blir da hardere som i mine øyne er bra.

Gullprisene er imidlertid ganske høye og jeg lurer på om det kanskje kommer til å synke i verdi slik det gjerne blir etter store “topper” i gullprisene. Jeg kan godt tenke meg at den fortsatt er verdt noe når den arves bort, men det er kanskje bare jeg som tenker sånn som er helt opphengt i serier som “Auction kings” og “Dealers” der de ser på verdien av gamle smykker. Smykkene de vurderer der er jo også av en helt annen klasse enn det bryllupsringen min vil være i – men uansett.

Prisen på smykkene tror jeg blir det samme selv om palladium visstnok skal være marginalt dyrere enn hvitt gull.

 

Hva synes du? 18 karats hvitt gull, 14 karats hvitt gull eller Palladium?





2 kommentarer
    1. Jeg hadde gått for palladium jeg, om jeg stod mellom det og hvitt gull. Det gjør at ringen holder seg fin mye lenger, og prisen er ca den samme. Trendy er det også, og det kommer helt sikkert til å bli mer vanlig framover. Jeg hadde valgt palladium selv om jeg ikke fant min giftering som er i platina på tilbud! Gøy med noe som er litt annerledes, og som holder seg bedre! 🙂
      Den hvite fargen i palladuim forsvinner ikke, men det gjør det på hvitt gull. Frierringen min er i hvitt gull, og etter et års bruk til hverdags, var den blitt en del gråere og hadde mistet mye av glansen.. :/

    2. Tips: kjøp ringer i stål 🙂 Det har en flott farge som ligner på hvitt gull, tåler en hel masse, krever ingen form for vedlikehold og koster bare ca 500 kr pr ring. Utradisjonelt – ja…men jeg syns det er et supert alternativ hvis du er mer opptatt av holdbarhet enn statusmateriale. I denne sammenhengen tenker jeg til enkle gifteringer, så går det jo ann å legge mer penger i en frieering til deg i tillegg hvis dere skal gjøre det på den måten 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg