Når får man svar på barnehageplass?

Siden Oliver går i en småbarn-barnehage fra 0-3 år og var eldst i barnehagen sin som ettåring har vi søkt om bytte av barnehage. Dette gjorde vi i januar, men jeg har enda ikke fått svar. Så ringte jeg noen uker før fristen for hovedopptaket gikk ut og spurte om jeg måtte søke på nytt, men hun sa at søknaden jeg hadde sendt allerede gjaldt for hovedopptaket også.

Jeg trodde Oliver skulle bli prioritert på grunn av alderen og har egentlig tatt det med ro, men nå har jeg fått høre at alle de andre barna allerede har fått plass et annet sted og slutter snart eller har sluttet. Jeg snakket litt med noen andre mødre og de sa at Oliver ble nedprioritert fordi han allerede har barnehageplass der han er nå. Så nå er jeg kjemperedd for at han skal bli “stuck” i lillebarnehagen. Han er allerede ganske sent ute med snakkingen fordi de andre barna er såpass unge og ikke snakker så mye. Det er jo ikke så stimulerende at det nest eldste barnet er over et år yngre enn han, som kommer til å skje om alle de som er over ett år begynner i nye barnehager.

Så hørte jeg av noen kollegaer at man fikk svar om barnehage innen mai og nå er mai over og jeg har enda ikke fått svar. Er mildt sagt nervøs. Gjelder kanskje ikke søknaden min for hovedopptaket like vel?

Jeg prøvde å lese meg opp på oslo.kommune.no, men jeg får inntrykk av at man får svar “når man får svar”. Ikke noe hjelp å få der.

Er det noen som vet når man får svar på barnehageplass i Oslo? Hvordan er det ellers i landet? Blir man nedprioritert ved hovedopptaket om man har barnehageplass i småbarnehage?

 

 



6 kommentarer
    1. Her fikk jeg svar en måneds- tid. – Mulig det var to FØR hun skulle begynne og hun begynte 20. august 2011 🙂 .
      Lykke til! Håper dere får plass 🙂

    2. Vi søkte utenfor hovedopptaket, men fikk aldri svar fra kommunen. Jeg ringte direkte til barnehagen jeg hadde som første valg og hørte etter om søknaden hadde kommet inn! Det skulle dem se på, og dagen etter fikk vi tlf fra bhg om barnehageplass og uken etter kom alle papirene vi måtte fylle ut.. Det hjelper å mase 🙂
      Hvis man allerede har plass i en barnehage blir man ikke første priotert, men hvis han som i deres tilfelle går i en liten avdeling burde dem se på det. Barna skal jo ha rett til å få utvikle seg 🙂
      Lykke til:)

    3. Man blir prioritert selvom man har plass i en annen bhg. Men det går etter alder. Men om det er barn som er eldre enn Olivier som har søkt i samme bhg som dere har gjort, så blir de prioritert før Olivier. Jeg jobber i bhg i Oslo kommune

    4. Hei, er ikke sikker på reglene i Oslo eller hvordan det er når du søker overflytting/ny bhg. Men vi fikk beskjed i fjor at barnehageopptaket her i Bærum skulle være ferdig til slutten av Mai. Men vi hadde enda ikke fått svar i slutten av Juni, og ringte selv rundt til barnehagene for å høre om de hadde plass. Og fikk til slutt plass i en(ved å omprioritere søknaden vår). Og vi var i gruppen som hadde krav på barnehageplass. Jeg anbefaler å ringe barnehagen(e) direkte- og om det ikke er plass i de du har søkt, ville jeg ringt noen andre og hørt om de har plass. Da kan du omprioritere søknaden din. Lykke til 🙂

    5. Mulig det er andre regler i Oslo, men du skal ha hørt noe til nå. Her jeg bor skal man ha svar innen en uke etter hovedopptaket. Ring til Oslo kommune å hør der. Men hvis han da ikke skulle ha fått en annen plass! Må du stå på krava dine at du vil han overflyttet til 3-6 avd i bhg han går nå. Hvis det er det der. Eller gå videre med det, ta det opp med helsesøster. Han får stopp i utviklinga si når de andre barna erså unge. Har akkurat vært gjennom dette i bhg jeg jobber. En der som blir den største på avd fra høsten da alle de som er eldre blir flyttet på 3-6 avd. Nå er jeg venninne med mor i tillegg og hun har krevd å få h*n over på 3-6 også. H*n blir 3 i mars. Hun tok dette opp Med helsestasjon og hs sa hun hadde rett på det. For h*n fikk ikke utviklet seg videre når alle var så små rundt h*n. Lykke til.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg