Når skal man begynne å pottetrene?

I et land der det er vanlig at barn bruker bleie til de er 3-4 år fikk jeg mange skjeve blikk da jeg fortalte at jeg ville begynne å pottetrene Oliver da han så vidt hadde rundet to år. Jeg fikk til og med en del motgang. Heldigvis var det barnehagen som mente at han var klar til å slutte med bleie, og vi har fått god hjelp derfra.

Nå er Oliver to år og fire måneder og bleiefri. OK, ikke helt bleiefri. Han bruker bleie når han sover, men jeg har forstått det sånn at det gjerne tar litt lengre tid å bli bleiefri om natten?

Jeg leste om en amerikansk fembarnsmor som mente at mellom 2 og 2 1/2 år var den beste tiden å pottetrene barnet. Hele tiden jeg har pottetrent Oliver har jeg hatt fokus på at vi ikke skulle stresse, og det var ingen krise om han ikke ble pottetrent denne sommeren – da var det bare å prøve igjen neste sommer. Heldigvis gikk det bra. Jeg sier heldigvis fordi det er så deilig at Oliver bare går selv på badet og gjør i potten selv. Bleieskift er jo ikke min favoritt-hobby. Pluss at Oliver synes det er stor stas selv. Det gjør sikkert mye med mestringsfølelsen å kunne gå på do og slippe bleien. Han har jo fått så kule truser med bil på, som er mye bedre å ha på seg enn klumpete bleier.


De er også fine å ha som hatt. Alt kler den smukke er det ikke det man sier?

Det er klart det fortsatt skjer et uhell en sjelden gang, men i dag på butikken sa han at han måtte på do. Jeg spurte han om han ville at vi skulle gå på do med en gang eller vente til vi kom hjem. Han sa at han klarte å vente, og som sagt så gjort så gjorde vi ferdig handleturen, dro hjem, og så tisset han på potten.

På en måte skjønner jeg at det er bedre å vente til barnet er eldre og kanskje forstår mer. Jeg tror også på å se an barnet og jeg kommer nok ikke til å begynne å pottetrene nestemann så tidlig om jeg ikke føler at barnet er klart.

 

Ved hvilken alder synes du det er best å pottetrene barnet?





4 kommentarer
    1. Minsten her er 2 år og 3 måneder og han bruker potte. Jeg ser det så tydelig når han må gjøre noe, så da setter jeg han på potte og det går bra. Vet om flere andre som har sluttet med blei før 2 år faktisk.
      Bleier er så bra i dag at barna foretrekker bleia lenger enn før. Men klart det er viktig å ta det i rolig tempo og ikke stresse eller presse dem.

    2. Mathias har gått på do fra han var ca 18 mnd. Vi begynte rett på do og ikke potte. Han bruker fortsatt bleie (ble 2 i juni) men han sier ofte fra når han må på do og da får han lov Til det. Det er jo så forskjellig på når barna er klar for å øve seg uten bleie og forskjell på hvordan vi foreldre gjør det på =) ingenting er vel unormalt tenker jeg..!

    3. Hurra for bleiefrie Oliver og Julie! (min Julie altså, hehe). Julie sluttet da hun var 2 1/2 (akkurat på dagen!). Belønningssystem med klistremerker var tingen for å få henne til å virkelig skjønne at potta/do var tingen. Hun hadde to dager med en del uhell, men etter tredje dagen begynte hun å si fra. Hun nektet faktisk å ha på seg bleie om natten også, hun sparket den bare av seg. Så det første og siste hun gjør om dagen er å tisse. Har bare hatt ett nattuhell!
      De første dagene i ny barnehage var hun litt skeptisk til å tisse, men nå er det ingen problem med verken tiss eller det andre. De har endelig fått tak i en potte til hun. Hun har jo gått fra å være minst på storavdeling til det motsatte! Dette er for at hun skal bli mer trygg i ny barnehage, men håper de flytter henne opp snart, for hun har allerede begynt å ta “sjefsplassen” sammen med hun andre jenta som er på samme alder, de andre er jo bare småtasser fra slutten av 2011! Så mor er ikke helt overbevist om den nye barnehagen enda, men det kan jo hende fordi jeg syntes den forrige var helt fantastisk 😉 Men må si det er deilig å ha så kort vei, og at vi faktisk kan trille 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg