Tjene penger på bloggen

Det finnes flere måter å tjene penger på bloggen sin. Noen tjener cash som kommer inn på kontoen, og noen får tilsendt produkter. Jeg har vært generelt skeptisk til å kommersialisere bloggen min ettersom det er en såkalt “mammablogg”. Nå er imidlertid mye av det jeg skriver om barneklær og barneprodukter; Det har det jo vært siden jeg begynte å blogge, og jeg kan nesten vedde på at dere ikke la merke til når jeg gikk over til å tjene penger på bloggen min. Jeg har vært fast bestemt på at bloggen ikke skal bli overøst av annonseinnlegg som jeg ikke ville skrevet til vanlig. 

Jeg tjener penger via såkalt “affiliateannonsering”. Det vil si at når jeg skriver om et produkt og noen velger å kjøpe dette produktet, får jeg en prosent av salget. Jeg har tidligere hatt ulike affiliateavtaler på separate sider, men har i dag kun avtaler gjennom Tradedoubler.com

Tradedoubler - Affiliate Marketing

 

Noen nettbutikker som samarbeider med Tradedoubler er Ellos, Nelly, Lekmer.no, Heppo og Brandos. Så om du allerede skriver om disse kan det kanskje lønne seg å melde seg inn i Tradedoubler selv. Mange av toppbloggerne i Norge bruker også Tradedoubler, men med noe bedre avtaler etterhvert som de selger mer (man kan bli flyttet opp/ned i forskjellige “segmenter”). 

Jeg skriver som regel en liten merknad om linken er en affiliatelink, men siden jeg uansett ville skrevet om temaet/produktet uansett om jeg tjente penger på det eller ikke, kaller jeg ikke innleggene “annonser”. 

I tillegg mottar jeg gjerne gratisting enten til Oliver eller som jeg kan bruke som konkurranser her på bloggen.

 

 

P.s. Husk å melde inn til skatteetaten om du tjener penger på din blogg. Jeg mener å huske at posten på selvangivelsen heter “Inntekt fra hobby” eller noe liknende, så hvis man bare har litt kontroll på hvor mye man har tjent tar det to sekunder. 

7 kommentarer

Siste innlegg