Hvor lang tid tar en bryllupsgudstjeneste/vielse?

Jeg sitter og planlegger bryllupet vårt i juni, og er litt usikker på hvor lang tid jeg skal beregne for gudstjenesten. Det er jo greit å vite når man skal skrive når kaffen begynner for de som ikke skal være med rett på middagen. Pluss at man skal jo rekke å ta bilder mellom vielsen og middagen. Jeg har vært med på gudstjenester i forbindelse med bryllup før, men jeg klarer ikke å huske om de er like lange som vanlige gudstjenester. De gudstjenestene jeg har vært på har tatt fra én time til ca en og en halv time så vidt jeg husker. 

På sidene til menigheten min leser jeg imidlertid at en vielse tar ca en halv time? (kilde

Kan dette stemme? En halv time hørtes så kort ut. Er det hele bryllupsgudstjenesten fra klokkene ringer til vi går ut som varer en halvtime i så fall, eller er det bare selve vielsen (det at man går frem og at man ber, sier ja, utveksler ringer osv.)? 


Sørkedalen kirke, sommer og vinter (Kilde: her og her)

Har dere noen erfaring med bryllupsgudstjenester? Hvor lang tid tar de ca?  

 

3 kommentarer
    1. Vår vielse varte ca 30-40 min. Så må du jo beregne litt tid til kyssing og gratulasjoner på trappa 😉

    2. vår vielse varte i 25 min + ihvertfall det samme, hvis ikke lenger tid ute på trappa til gratulasjoner, kyssing og bilder. 🙂

    3. En vielse varer mellom 30 og 40 minutt, føles ikke så kort som det høres ut. Om det er flere par som skal gifte seg samme dag er det veldig viktig at brudeparene tar hensyn til dette. Om det er tre vielser samme dag er vielsene kanskje kl 13, 14 og 15. Jeg har vært kirketjener i en slik populær kirke og som regel er det ikke noe problem, det er naturlig at parene og følget drar fra kirken i tide før neste vielse. Et par ganger har jeg måttet be dem fint om å dra fordi et nytt par kommer om ikke lenge. Sjekk opp i dette, og det er ikke så mye stress som det høres ut når jeg forklarer det, det går ganske naturlig 🙂
      Skal selv gifte meg midt i mellom to andre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg