Selvsagt skal vi bruke en halvtime om morgenen på at Oliver skal klare alt selv – det skal jo forhindre trass

Hjemme hos oss har vi begynt å stå opp et kvarter tidligere hver morgen, for å rekke at Oliver skal klare alt selv. Jeg leste en gang at dette skulle forhindre trassalder, og at trassalder ikke egentlig fantes: det var bare foreldre som ikke lot barnet “klare selv” som førte til at barnet gjorde opprør.

Oliver klarer alt selv om morgenen: han skal kle på seg, han skal lage mat, han skal gjøre morgenstellet, han skal ta på seg yttertøyet, han skal sette igjen vognen og heller ta sparkesykkelen, han skal klare alt selv.

…så hvorfor det alltid ender med et opprør ett eller annet sted på veien til barnehagen, det lurer jeg jo litt på. For det finnes jo ikke trassalder. Det har jo tross alt en foreldreekspert sagt.

 

http://www.dagbladet.no/2012/11/23/magasinet/jesper_juul/barn/familie/24514374/ 

3 kommentarer
    1. trass kommer uansett, tror jeg. Det er barns måte å utvikle seg på, teste hvor grensene går, hva som er ok og hva som ikke er lov. Jeg synes man skal prøve å ikke se på trass som noe negativt, men heller at barn utvikler seg..
      MEN alt med måte selfølgelig.
      Her i huset har vi lite trass, men han har meninger, . Meninger som av og til blir imøte kommet, og av og til ikke..men jeg prøver å gi han muligheten til å gjøre ting, som: nå skal vi straks gå i bhg, og du må ta på deg sko og jakke. Om han ikke gjør det, så gjør jeg det.
      Nå skrev jeg visst mye gitt 🙂
      Ha en fin dag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg