Å være ung mor er harry

Det som er så morsomt med unge mødre er at det å få barn tidlig er et bondefenomen, men nesten ingen tør å snakke om elefanten i rommet. De bare hinter med spørsmål om hvor man kommer fra. Når folk finner ut at jeg er “ung mor” leter de alltid etter en grunn.

“Er du fra Oslo?”

Nei, jeg er født i Bærum, og deretter flyttet vi til Oslo. Etter det flyttet vi til Narvik, før vi bodde i Trondheim en kort periode og deretter flyttet til Evje, et sted utenfor Kristiansand. Etter det flyttet vi til Jessheim, før jeg flyttet tilbake igjen til Oslo da jeg flyttet hjemmefra.

“Aha, ja. Du har bodd på Jessheim, ja. Men da er det jo ikke så rart at du er ung mor”. 

Kjennetegnet på en ordentlig harry-mamma. Baby på skolen/i forelesning. Slikt ser du ikke Oslo-jenter gjøre (hvis man ser bort fra tre venninner av meg som er født og oppvokst i Oslo, som fikk barn like etter meg. Og hvis du – som alle andre jeg snakker med – lurer, så er 2 av 3 fra østkanten, ja. Folk er jo generelt mer harry der). 😉 

 

 

#mammablogg #mamma #harry

4 kommentarer
    1. Kanskje du kan forske rundt alder og geografi. Men jeg tror det dreier seg om mer enn det. I tillegg kan man spørre seg om kroppen har godt av å få barn i høy alder. Selv om det er moderne å bli mor i høy alder, betyr ikke at det er sundt. Leger er faktisk bekymret over den høye alderen til førstegangsfødende. Kanskje alt blir snudd på hodet om 10 år, og at det blir et statussymbol å bli mor tidlig, fordi da er man rik nok til å starte tidlig?

    2. Trine Lise: Ja, det er spennende å se på sammenhenger og utvikling. Et raskt Google-søk viser at det er høyere alder på førstegangsfødende mødre i Oslo enn ellers i landet i hvert fall.

    3. Jeg har vært begge deler. Det er 15 1/2 har mellom eldste og yngste og jeg merker liten forskjell egentlig. Jeg er roligere så yngste har hatt mindre barnevakt enn eldste og økonomien er atskillig bedre. Overskudd og energi er det samme.
      Eneste er at jeg gikk i mange år og fnyste av de trege vennene mine som fikk barn så sent for de kom jo fremdeles til å ha småbarn når mitt barn flyttet hjemmefra men plutselig var det jeg som hadde det yngste barnet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg