Havrekjeks med sjokolade (uten egg)

Jeg og Oliver fikk så veldig lyst på noe sjokolade-digg av noe slag, så jeg måtte ta et kort avbrekk fra bloggpausen min for å vise dere disse superenkle havrekjeksene med kokos og sjokolade (kokosen kan sløyfes om du vil). Oppskriften er uten brunt sukker, men for å få en mer chocolate chip cookie-feel til disse, kan man enkelt bytte ut noe av sukkeret med brunt sukker. Fordi jeg er ELENDIG på å plaglegge innkjøp slik at jeg har egg i bakhånd i kjøleskapet er disse (som så mye annet jeg baker) uten egg. 

OPPSKRIFT HAVREKJEKS MED SJOKOLADEBITER (gir ca 18 kjeks)

Ingredienser

100 gram romtemperert smør

60 gram sukker

1 dl havregryn

2 ss revet kokos 

ca 2 dl hvetemel

0,5 ts bakepulver

0,5 ts vaniljesukker

En klype salt

Kokesjokolade/chocolate chips etter ønske (mitt ønske: MASSE. Tror jeg hadde i ca 1-1,5 dl semi sweet chocolate chips) 

 

Fremgangsmåte 

Sett på ovnen på 190 grader. 

Rist havregryn i en ren og tørr panne til de får litt farge, og ha i kokos på slutten av ristingen (disse blir ristet mye fortere enn havregrynen, så vær forsiktig). Avkjøl. Rør sukker og smør hvitt og ha i havregrynen og halvparten av melet. Tilsett resten av det tørre og tilpass mengden mel slik at du får en halvfast deig. Den skal ikke være så tørr at den smuldrer helt, men være fast nok til å forme små baller av. Rør til slutt inn sjokoladen. 

Lag små baller av deigen, fordel på en plate med bakepapir og press de litt ned. Hvis du har riktig mengde mel i vil de ikke sige ut så mye, så man trenger ikke så stor avstand mellom kjeksene. Litt avhengig at størrelsen blir det ca 18 kjeks. 

Stekes i ca 10 minutter (igjen litt avhengig av størrelse), til de er gyldne i kanten. 

Avkjøl på rist med bakepapiret forsatt under og fjern bakepapiret når kjeksene er faste nok. 

#oppskrift #havrekjeks #sjokoladekjeks #cookies

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg