Sykemelding ved tvillinggraviditet: Slapp av! Du trenger kanskje sykemelde deg ved uke 20/24

Da jeg først fant ut at jeg var gravid med tvillinger ble det litt googling og lesing på ulike sider for tvillinggravide. En ting jeg bet meg litt fast i var dette med sykemelding. Jeg trives veldig godt i jobben min, og vil helst jobbe så lenge som mulig. Like vel stod det nesten over alt jeg leste at det ble anbefalt sykemelding allerede fra uke 20 (!) eller 24 i jobben. Noen steder stod det til og med ordene “automatisk sykemelding” ved uke 24. Jeg prøvde å ikke freake helt ut av dette, og tenkte at jeg kanskje kom til å skjønne det i uke 24.

Uke 24 kom nærmere og jeg følte meg fortsatt alt for pigg til sykemelding. Jordmor prøvde å forklare meg at det handlet om å kunne styre dagen sin selv, og ikke stresse kroppen unødig, men med en kontorjobb og fleksibel arbeidstid kjente jeg ikke på behovet. Jeg gruet meg nesten til at uke 24 skulle komme. 

Nå har jeg imidlertid vært på siste kontroll før uke 24, og jeg kan endelig puste lettet ut. Man trenger ikke nødvendigvis sykemelde seg ved uke 24! I hvert fall ikke 100%. I dialog med legen og jordmor har vi kommet frem til at jeg ikke trengte å sykemelde meg mer enn 25%. Jeg følte at jeg kanskje ikke trengte 25% heller, men dagene har i det siste bestått av å: 

– Stå opp (gjerne litt for sent fordi jeg hele tiden er så trøtt) 
– Dra på jobb 
– Jobbe, men fortsatt dra til vanlig tid for å rekke SFO
– Hente Oliver og lage/spise middag
– Legge Oliver
– Jobbe litt hjemme fordi kom for sent på morgenen
– Sovne i sofaen, bli vekket av Roar, gå og legge meg og sove til neste morgen
– Repeat

Så jeg innså vel at det kanskje var greit å la staheten min ligge litt, og heller takke ja til litt kortere dager uten dårlig samvittighet. 

Legen fortalte også at det finnes enkelte tvillinggravide som til og med jobber etter uke 30, der man i teorien er like stor som en fullgått enlinggravid. Jeg sier ikke at jeg skal presse meg over evne, men det var veldig betryggende å høre at man – hvis man vil, og føler seg i form til det – faktisk kan jobbe også etter både uke 24 og uke 30. 

 

 

Les mer på blogg.no om:
#gravid #tvillinger #mamma

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg