Kaffemaskin med melkebeholder og automatisk melkeskummer

Etter å ha regnet på hvor mye penger jeg la igjen på Stockfleths, Espresso House og den lokale kaffebaren fant jeg ut at jeg var nødt til å skaffe meg cappuccinomaskin. Problemet mitt er bare at jeg er lat liker effektive løsninger. Hva er vel mer effektivt og enkelt enn å la andre lage kaffen din for deg, liksom? Så da jeg først skulle kjøpe meg en maskin måtte den kunne ca det samme som den lokale baristaen: Kverne kaffebønner, trakte kaffen, skumme/varme melk, og blande det hele. Helst uten å bruke flere kalorier enn det koster å si “Én enkel latte. Ta med”. 

Etter mye leting og undersøking fant jeg ut av cappuccinomaskin med melkeskummer er dyrt. Man finner mange espressomaskiner til en all right pris, men da uten egen melkeskummer. Og jeg vet med meg selv at hvis jeg må varme og skumme melken ved siden av, så kommer jeg til å droppe det, og bestille det av hun søte svenske baristaen som alltid smiler. 

SAMSUNG CSC

Til slutt fant jeg imidlertid denne: En Saeco Minuto fra Phillips. Jeg tenkte at jeg skulle teste den et års tid før jeg skrev om den, ettersom man aldri vet med kaffemaskiner, men nå viser det seg at de har sluttet å selge akkurat denne modellen. Det finnes like vel liknende modeller fra Phillips/Saeco til en OK pris, så jeg skriver like vel noen ord om den. Dette er den jeg har funnet som likner mest: https://www.komplett.no/product/853623/hjem-fritid/kjoekkenutstyr/kaffe-espresso/kaffemaskiner/philips-4000-series-hd884701#​ 

SAMSUNG CSC
 

Positivt: 

Egen kaffekvern og kafferom: Velg din favoritt-blend og få nykvernet kaffe hver gang

– Også egen beholder for “vanlig” kaffe: Har du en svigerfar som kun drikker Evergood, og synes kaffemaskinen din lager jålekaffe? Denne har egen beholder også for traktekaffe. 

Enkel latte med ett enkelt trykk: Ja – den kan faktisk lage meg en kaffe med like liten innsats som på kaffebaren. Og vet du: Fordi jeg har valgt blend, styrke og temperatur selv på det smarte displayet, kan jeg jo ikke si annet enn at den også er like god som baristakaffe. 

Lett å koble til/fra melkebeholderen: Det er ikke kjøl på maskinen, så man må sette melkebeholderen i kjøleskapet mellom hver bruk. Det er likevel ikke så galt, da den “klikker” lett av og på. 

SAMSUNG CSC

 

Negativt: 

Den svenske baristaen på hjørnet må jeg ikke vaske og smøre regelmessig. Ja – jeg skulle gjerne hatt en vedlikeholdsfri maskin. Denne må jeg vaske melkebeholderen til ca hver tredje dag (stress), og litt avhengig av hvor mange kaffer man lager, rense/avkalke ca en gang i måneden. Det går forsåvidt fint når jeg minner meg på pengene jeg sparer, men det er jo litt slit. Dryppbrettet under kaffekoppen må også vaskes/skylles minst et par ganger i uken. 

 

Konklusjon: 

Klarer du av litt rengjøring er dette en gull løsning. Litt avhengig av hvor mange jålekaffe du kjøper på en uke, tar det ikke mange månedene før den er tjent inn igjen, også medregnet at det koster penger for kaffebønner og melk. 

 

2 kommentarer
    1. Vi har en kaffemaskin med melkesteamer, kaffekapsler riktig nok, men er veldig fornøyd med den! 🙂 Minuset er at det blir så mye søppel etter en kopp.. Skulle gjerne hatt en maskin som kverner selv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg