Når den ene tvillingen er mindre enn den andre

Et tvillingsvangerskap er regnet som et “høyrisiko-svangerskap”. Det betyr hyppigere kontroller, og enda flere ultralyder enn normalt for å sjekke at begge vokser som de skal. Hos oss har den ene av tvillingene vært mindre fra ca midten av svangerskapet. Dette betyr at kontrollene er enda hyppigere. I tillegg til å sjekke alle de vanlige tingene, sjekke tvilling 2, sjekker de også den minste av tvillingene hyppig på ultralyd. Her sjekker de at den følger sin egen vekstkurve. Det trenger nemlig ikke være farlig om den er mindre enn den andre, så lenge den følger en grei kurve og vokser nok. Nå på slutten vurderes det også om den bør bli i magen, eller om de ønsker å sette i gang fødselen for å kunne passe på at den får nok næring på utsiden istedenfor. 

Her om dagen måtte jeg ligge inne til observasjon i CTG-en for å overvåke minstemann, så man kjenner litt ekstra på risikoen ved to i magen: 

I skrivende stund er de fortsatt inni magen, men jeg skal tilbake i begynnelsen av neste uke for å se om han har vokst nok eller om de må tenke på igangsettelse. Jeg har stadig regelmessige sammentrekninger, men de har enda ikke gått over i rier. Så jeg kjenner jeg gleder meg litt til å komme meg tilbake og se om alt står bra til med de to små. 

 

#gravid #tvillinger #mammablogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg