Enkel suksessterte (glutenfri kake) med masse krem

Helt siden jeg så en episode med kakekrigen der de fikk utfordring om å lage glutenfri kake har jeg ergret meg litt over at ingen laget suksessterte, eller suksesskake. Det er jo en så selvsagt kake å lage når man skal ha noe glutenfritt, uten at man må bruke glutenfritt mel eller andre substitutter. 

SAMSUNG CSC

Skal jeg være helt ærlig har jeg aldri laget det selv – kun kjøpt det på bakerier og konditorier, så jeg ble overrasket over hvor enkelt det faktisk var. 

Jeg liker suksesskake eller suksessterte med masse krem, så dette er en oppskrift jeg har modifisert til å ha ekstra mye krem. ♥
 

Ingredienser

Nøttebunn

– 150 gram hasselnøtter, hakket/malt (eller mandler) 
– 4 eggehviter 
– 150 gram melis 

Gul krem: 

– 6 eggeplommer
– 1,5 dl kremfløte
– 200 gram sukker
– 1,5 ts vaniljesukker
– 225 gram smør
 

Fremgangsmåte 

Forvarm ovnen til 160 grader. Pisk eggehvitene stive. Vend deretter inn nøttene og melisen. Bre det ut i en form på 22-24 cm, og stek i ca 30 minutter. 

La kakebunnen kjøle seg helt ned. 

Bland alle ingrediensene til kremen, utenom smøret, i en kasserolle. Varm opp sakte på lav/medium varme, og rør hele tiden. Når det begynner å boble tar du kasserollen av platen – røren skal nå ha blitt litt fyldigere (dette tok lengre tid enn jeg trodde det skulle, og røren var ikke så kremete som jeg trodde – men den stivner mer i kjøleskapet senere). Skjær smøret i terninger, og rør inn litt og litt i resten av kremen. Sett deretter kaldt, til den avkjøles helt. 

Til slutt brer du eggekremen over nøttebunnen, og dekorerer med valgfri pynt. Jeg liker godt raspet mørk sjokolade; pistasjnøtter er også ganske vanlig, mens Oliver valgte å ha jordbær på sitt stykke. Rips tenker jeg også kan funke, så man får litt syrlighet til denne ellers så søte kaken. 

 

SAMSUNG CSC

 

Lett som en plett, eller hva? Har du noen tips til den perfekte suksessterte? 

 

P.s. Er du som meg, og ikke liker å kaste ingredienser, kan du bruke de to eggehvitene til overs til å lage pikekyss 😉 

 

Les også: 

Suksessterte med stivere krem (slik som på Baker Hansen) 

 

#oppskrift #suksessterte #suksesskake #glutenfritt #glutenfri #kake #mat

4 kommentarer
    1. Ah, suksessterte er bare helt fantastisk! Vet ikke hvorfor jeg aldri har prøvd å lage en selv, for hvis svigemor spør om hun skal bake til en anledning er det nesten alltid suksessterte som står øverst på ønskelista! Neste gang skal jeg prøve selv! Nam 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg