Enkle pikekyss oppskrift (uten eddik) i varmluftsovn

Etter jeg laget suksessterten satt jeg igjen med to eggehviter. Jeg liker ikke å kaste ingredienser, så jeg laget derfor noen superenkle pikekyss, eller marengstopper, av eggehvitene som ble til overs. Siden jeg ikke hadde eddik, ble de uten eddik (som så mange andre av oppskriftene mine uten spesifikke ingredienser, hehe).  

SAMSUNG CSC
Marmor-fat fra Kid
 

Jeg liker at pikekyss er bittelitt seige inni (ikke sånn fluffy egge-skum liksom, men litt seige). Her er den super-enkle oppskriften jeg brukte til mine: 

Ingredienser 

– 2 eggehviter
– 100 gram sukker

Fremgangsmåte

Pisk eggehvitene stive (slik at de ikke slipper bollen om du snur den på hodet). Pisk deretter inn litt og litt av sukkeret til det blir en blank, hvit og seig marengskrem. Forvarm ovnen til 150 grader. Ha marengsmassen i en sprøytepose/plastpose og fordel til små “topper”. Skru ned varmen til 100 grader (jeg bruker varmluftsovn) før du setter inn pikekyssene. La de tørke i ovnen i minst én time.

Jeg valgte å tørke de i en time først, før jeg skrudde av varmen og lot de tørke videre på ettervarmen i halvannen time mens vi gikk i postkassen og ryddet litt i hagen (det er greit å holde seg i aktivitet mens man venter, så blir det ikke så fristende å spise de før de har tørket ferdig, hehe). 

Velbekomme! 

 

#oppskrift #pikekyss #marengs #mat #glutenfri 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg