Gulsott-behandling på minstemann

Siden vi fikk dra hjem etter bare to dager hadde vi besøk fra helsestasjonen ganske tidlig. Der påpekte hun at minstemann var litt gul i huden og øynene, og at vi skulle følge med på at det ikke ble verre. Siden jeg uansett skulle tilbake til barsel for å hente mobilladeren jeg glemte dagen etter, nevnte jeg det for en av jordmødrene på sykehuset. Hun fikk bestilt en blodprøve siden vi uansett var der, og det viste seg at minstemann var akkurat over grenseverdiene for gulsott. Vi ble derfor henvist til barnemottaket for lysbehandling. 

SAMSUNG CSC

Det gikk overraskende bra, og det så ikke ut til å plage han stort. Det var også mye mindre strengt enn jeg trodde. Jeg har bare sett bilder av babyer i lysbokser, og så for meg et slit med amming og stell. Jeg ammer begge, så lillebror måtte også være med på sykehuset – noe som kunne blitt ekstra slitsomt om det var vanskelig å ta den ene ut og inn av lysbehandlingen.  

SAMSUNG CSC
Lillebror som er størst 

Behandlingen var ikke mer enn en lys-madrass i en vanlig nyfødt-seng, og jeg kunne ta han opp for å amme og skifte bleie. Jeg styrte mye selv, og pleierne var der for å avlaste om jeg trengte det. Så hvis man ser bort ifra at den lille babyen min måtte ligge med noen rare solbriller i en egen seng, istedenfor i armene mine, så var det ikke så galt som jeg hadde sett for meg. 

Dagen etter var han mye bedre, og verdiene hadde sunket ytterligere da vi var tilbake på kontroll senere på dagen, så det var bare en natt i lysbehandling som trengtes. 

Har du erfaring med gulsott? Er det slik behandling på alle sykehus nå? 

 

#mamma #tvillinger #sykehus #gulsott 

2 kommentarer
    1. Så bra at det hjalp med en lysbehandling😊 Så nydelige guttene er forresten! Theodor måtte ha 5 behandlinger pga han ble født for tidlig, og var så slapp i starten at han ikke klarte å spise selv(måtte få melk gjennom sonde i magen). Men hadde bare gode opplevelser med behandlingene, og det virket som han koste seg masse inni varmen 😊 Hilsen nabo

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg