Hvordan vi fant ut at vi ventet tvillinger

På grunn av hjerte- og karsykdom i familien og leidenmutasjon selv var jeg tidlig inne til samtale på Bærum Sykehus. 10 uker inn i graviditeten var jeg derfor inne til samtale med lege om eventuell medisinering under- og etter svangerskapet. På slutten av timen spør hun om jeg vil se på babyen i magen.

“Se?” spør jeg.

“Ja, vi har tid til en ultralyd om du vil” smilte hun, “Man ser ikke så mye, men…”.

Siden Roar ikke var med kviet jeg meg litt for å si ja, men ettersom man ikke kunne se kjønn tenkte jeg at det ikke kunne skade å se den lille mageboeren. Jeg føler at en graviditet ikke føles helt “ekte” før man faktisk har sett barnet, så selv om det enda var i underkant av 2 uker til den gyldne “mindre sjanse for abort”-grensen bestemte jeg meg for å takke ja til tilbudet. 

Jeg la meg på benken og legen fant fort barnet. Så ble hun stille i et sekund. Hun stoppet opp med ultralydproben og utbryter “Jeg tror jeg ser to, jeg!”,

“Tror??” rekker jeg såvidt å tenke før hun nærmest avbryter seg selv og sier “altså, det er to”. Standard prosedyre når det er to foster er at en til lege må bekrefte funnet, så overlegen kommer inn og nikker fort. “Ja, her er det to, ja! Da kommer vi til å se mye til deg fremover” blunket han. 


 

Vi ventet like vel til ordinær ultralyd med å fortelle det til venner og bekjente, ettersom det så tidlig i svangerskapet fortsatt var ganske stor sjanse for at noe skulle skje. På kontrollen etter den første ultralyden fant de kun én hjertelyd, så vi var en periode usikre på om vi hadde mistet en. Det var derfor en stor lettelse da det var to friske gutter i magen på ordinær ultralyd. 

 

#gravid #ultralyd #tvillinger #mamma #mammablogg

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg