Tvilling-amming: Våre erfaringer

Når man får tvillinger er helsepersonell om mulig enda mer opptatt av amming enn når man får én. Én av sykepleierne på barsel blandet seg faktisk så mye at jeg følte at amming av tvillinger ble mer et slit og stress enn det ble kos, og jeg ville bare hjem til Roar. For meg var det viktigere å komme i gang med én og én av tvillingene, før jeg stresset med å dobbeltamme. Jeg ba derfor pleieren om å la meg få ta ting i mitt eget tempo. 

Ammehjelpens guide til tvilling-amming har vært til stor hjelp, og det er spesielt tre punkter jeg vil fremheve som de viktigste for meg: 

Ammepute: Invester i en ammepute som støtter godt opp under barna. Det finnes egne ammeputer til tvillinger, men jeg har en vanlig en fra Kid. 

Varier gjerne: Man må ikke enten amme én og én eller begge samtidig. Å amme begge samtidig sparer tid, men noen ganger kan det være mer praktisk å amme separat. 

La far slippe til: Det er veldig vrient å legge dem til for å dobbeltamme uten hjelp. Man lærer seg noen teknikker etterhvert, men jeg ber fortsatt Roar om hjelp om han er tilgjengelig. 

Nå varierer jeg mellom å amme én og én, samt å dobbeltamme. Om dagen når jeg har Roar som kan hjelpe dobbeltammer jeg gjerne, mens om natten når jeg ammer i sengen ammer jeg de separat. 

Slik kan det se ut når jeg ammer i tvillingstilling:

SAMSUNG CSC

 

Eller slik:


 

Hvis det er noen lesere som vurderer å amme/tvilling-amme vil jeg også nevne at jeg er veldig glad for at jeg ikke ga opp. Da jeg ammet Oliver og hadde såre brystvorter, sprengte bryst og en gryende brystbetennelse kjente jeg på ønsket om å kaste inn håndkleet. Denne følelsen ble forsterket med to stykker, med en ekstra følelse om at man ikke strekker til, og amming føltes i 2-3 dager håpløst ut. Nå som det har gått seg til er det kjempekos, og jeg er så glad jeg har muligheten til å gi guttene alle de fordeler amming og morsmelk kommer med. 

 

#tvillinger #amming #mamma #baby 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg