Brownie-cookies uten kokesjokolade

SAMSUNG CSC
 

Her om dagen fikk jeg så fryktelig lyst på sjokolade- eller brownie cookies, men hadde ikke nok kokesjokolade til å lage oppskriftene jeg fant på nett. Nesten alle oppskriftene på browniecookies jeg fant hadde sjokolade i selve kjeksdeigen. Denne oppskriften trenger ikke kokesjokolade i grunnoppskriften, men man kan legge til sjokoladebiter hvis man ønsker: 

Ingredienser 

100 gram romtemperert smør
2,5 dl sukker
2 egg 
4 dl mel
4 ss kakao
3 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver 
3 ss ferdigtraktet kaffe

Evt. hakkede sjokoladebiter 

Fremgangsmåte 

Forvarm ovnen til 180 grader. Pisk sukker og smør hvitt (jeg pisket for kort). Tilsett ett og ett egg. Bland alt det tørre, og miks inn i resten av deigen sammen med kaffen. Fordel deigen med en spiseskje på to brett dekket med bakepapir (ca 15 store kjeks) og stek i ca 15 min. 

NB: Jeg synes personlig at disse ble for luftige. De blir crispy på kantene, og myke i midten, men jeg liker brownies og brownie-cookies seige i midten. Neste gang skal jeg prøve å lage de uten bakepulver, eller med kun ett egg og halvparten av bakepulveret. Del gjerne i kommentarfeltet om du prøver dette selv. 

 

Jeg hadde ca 50 gram kokesjokolade liggende som jeg brukte til ca halve deigen. Det ble kjempegodt, så hvis man har det liggende kan man godt bruke det som sjokoladebiter i: 

SAMSUNG CSC

 

#oppskrift #cookies #sjokoladekjeks #mat #sjokolade

6 kommentarer
    1. Disse er perfekte brownie-Cookies! Har leget dem flere ganger, og alle hjemme liker dem meget.
      Deigen alene er DEIGlig. Gode og luftige, blir hardere dagen etter men like gode

      (tullenavn, jeg vil være anonym 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg