Pavlova oppskrift uten eddik (liten langpanne eller to runde)

SAMSUNG CSC
 

Etter å ha smakt pavlova i overraskelsesburdagen til fetteren min fant jeg ut at jeg måtte lære meg å lage pavlova. Jeg trodde jeg hadde kjøpt inn det jeg trengte idet jeg begynte å bake, men ser når jeg skal starte at det står hvitvinseddik. Jeg hadde kun vanlig eddik, så prøvde heller uten eddik. Det gikk kjempefint! Slik ble oppskriften på pavlova uten eddik/hvitvinseddik:

Marengsbunn 

6 eggehviter (romtempererte) 
4 dl sukker
2 ts maizena 
1 ts vaniljesukker 
 

Krem 

1 pakke kremfløte
1 pakke vaniljekrem 

Fremgangsmåte 

Sett ovnen på 250 grader. Stivpisk eggehvitene slik at de blir så stive at du kan snu bollen på hodet uten at de faller ut. Bland sukker, maizena og vaniljesukker, og pisk dette inn i eggehviten litt etter litt. Pisk til eggehvitene blir blanke (ca 5-10 min). 

Fordel eggehviten til størrelsen du ønsker. Dette blir ca 2 stk runde bunner på rundt 24 cm i diameter, eller en liten langpanne. For seigere bunn inni – ha en bittelitt smalere bunn. Denne blir ganske bløt inni hvis man lager den tykk. 

Skru ned ovnen til 100 grader, og sett inn bunnen/bunnene. Tørk i ca en time og et kvarter til halvannen time. Jeg har laget disse noen ganger nå og man kan godt somle ørlite når man setter inn bunnene, slik at det ikke er fullt 250 grader når man setter inn bunnene. Hvis du skynder deg å sette den inn uten at noe varme slipper ut blir bunnen gylden/stekt, og jeg synes i hvert fall den ser penest ut nesten helt hvit. 

Pisk krem av kremfløten og vend inn vaniljekremen. Dekk kaken med valgfrie bær eller frukt. Onkel og tante hadde laget den med jordbær, bringebær, bjørnebær og kiwi – det var kjempegodt. 

SAMSUNG CSC

 

#oppskrift #mat #pavlova #mamma 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg